Kto odpowiada za zabezpieczenie wiaduktu - zarządca drogi czy zarząd kolei

Zarządca drogi i zarząd kolei przerzucały się odpowiedzialnością za zabezpieczenie wiaduktu.

Publikacja: 11.02.2019 07:41

Kto odpowiada za zabezpieczenie wiaduktu - zarządca drogi czy zarząd kolei

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Zaczęło się od upadku fragmentu betonu na zaparkowany poniżej samochód. Ekspertyza techniczna wykazała, że ze skorodowanego wiaduktu mogą odpadać dalsze części betonu. Wiadukt biegnie nad dwoma ulicami, ciągiem pieszo-rowerowym oraz nad torami kolejowymi. Eksperci zalecili więc niezwłoczne zamontowanie siatek zabezpieczających, chroniących dolne przęsła wiaduktu. Ponieważ jest on elementem drogi, nadzór budowlany nakazał to generalnemu dyrektorowi dróg krajowych i autostrad.

Czytaj także: Na kim ciąży obowiązek rozbiórki wiaduktu

Adresat decyzji odbił piłeczkę, wskazując na zarząd kolei, gdyż jest to wiadukt kolejowy. Odwołanie nie poskutkowało, więc zaskarżył decyzję głównego inspektora budowlanego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Stwierdził, że została skierowana do niewłaściwego adresata: do zarządcy drogi zamiast do zarządu kolei. Przepisy ustawy o drogach publicznych przewidują generalną zasadę, że obowiązek utrzymania dróg publicznych ciąży na zarządcy drogi. Natomiast o infrastrukturę kolejową, w skład której wchodzi wiadukt nad torami, ma się troszczyć zarząd kolei.

WSA nie miał wątpliwości co do zagrożenia, jakie może spowodować dalsze odpadanie fragmentów betonu, m.in. na wagony kolejowe. Oczywista była również konieczność zabezpieczenia dolnych części wiaduktu. Znów pojawiło się jednak pytanie, kto powinien to zrobić.

Aby to ustalić, sąd sięgnął do przepisów ustawy o drogach publicznych. I na ich podstawie stwierdził, że do zarządów kolei należy jedynie konserwacja dolnej części wiaduktów drogowych. Cała reszta, czyli troska o stan techniczny tych obiektów – do zarządów dróg. Ale chociaż zarząd kolei odpowiada za utrzymanie wszelkich wiaduktów kolejowych, także tych nad drogami publicznymi, nie jest już tak oczywiste, że odpowiada za ich budowę, przebudowę, remonty. Od generalnej zasady istnieją odstępstwa, kiedy takie działania zostają rozdzielone pomiędzy zarządcę drogi oraz zarządcę kolei, np. w razie budowy wiaduktów drogowych nad linią kolejową czy skrzyżowania drogi publicznej z infrastrukturą drogową, kolejową itp. Ponieważ wiadukty stanowią wówczas część infrastruktury drogowej, obowiązek ich utrzymania w należytym stanie spada na zarządców drogi, czyli w tym przypadku na generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Kolej odpowiada jedynie za konserwację dolnych części wiaduktu – rozstrzygnął sąd.

Zaczęło się od upadku fragmentu betonu na zaparkowany poniżej samochód. Ekspertyza techniczna wykazała, że ze skorodowanego wiaduktu mogą odpadać dalsze części betonu. Wiadukt biegnie nad dwoma ulicami, ciągiem pieszo-rowerowym oraz nad torami kolejowymi. Eksperci zalecili więc niezwłoczne zamontowanie siatek zabezpieczających, chroniących dolne przęsła wiaduktu. Ponieważ jest on elementem drogi, nadzór budowlany nakazał to generalnemu dyrektorowi dróg krajowych i autostrad.

Czytaj także: Na kim ciąży obowiązek rozbiórki wiaduktu

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara