Reklama

Nawyki zakupowe wpływają na rynek magazynów

Szybki rozwój e-commerce nie omija zakupów spożywczych. 13 proc. Polaków przyznaje, że częściej niż przed pandemią kupuje jedzenie online – wynika z analiz CBRE.

Publikacja: 30.09.2021 16:59

Nawyki zakupowe wpływają na rynek magazynów

Foto: Materiały prasowe

aig

Produkty spożywcze przez internet w czasie pandemii zaczęło zaś zamawiać 5 proc. Polaków. - Zmiana nawyków zakupowych wpływa na sektor magazynowy. W 2020 roku odnotowano wzrost udziału branży spożywczej w całkowitym popycie na magazyny do 9 proc., podczas gdy w poprzednich latach było to 4-5 proc. Większym zainteresowaniem cieszą się magazyny z chłodniami – wskazują analitycy CBRE.

Objęte umowami

- Wzrost zainteresowania zakupami produktów spożywczych przez internet to dopiero początek dużych zmian, z którymi mamy do czynienia. Segment w ostatnich miesiącach bardzo się rozwinął, ale wciąż brakuje firm wyspecjalizowanych w dostawach żywności – mówi Beata Hryniewska, szefowa działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w CBRE. - Specjalizacji wymaga przede wszystkim dostarczanie do klientów świeżych produktów, czyli warzyw, owoców oraz mrożonek. Niezbędne jest również zaspokojenie popytu na magazyny z powierzchniami chłodniczymi, co sprawia pewne trudności. Po pierwsze, koszt budowy i eksploatacji chłodni może być wygórowany, zwłaszcza dla niedoświadczonych deweloperów i wykonawców. Po drugie, liczba wykwalifikowanych deweloperów i wykonawców magazynów chłodniczych jest ograniczona, a przekształcenie standardowych obiektów w chłodnie trudne i kosztowne. Po trzecie, budowa tego typu magazynu ze względu na koszty zazwyczaj musi być wcześniej objęta umową najmu.

Z analiz CBRE wynika, że pandemia skłoniła 13 proc. klientów do częstszych zakupów spożywczych przez internet, a 5 proc. w ostatnich miesiącach zrobiło takie zamówienie po raz pierwszy. - W sumie 18 proc. Polaków zwiększyło częstotliwość zakupów żywności online. Niemal jedna czwarta (23 proc.) zakupy jedzenia w sieci robi dziś tak samo regularnie jak przed pandemią. Ponad połowa, bo 57 proc. z nas mimo pandemii wciąż nie przekonała się do sklepów spożywczych online i żywność kupuje tylko stacjonarnie – mówią eksperci CBRE.

Dodają, że największą zachętą do kupowania produktów żywnościowych w sieci jest oszczędność czasu, na którą wskazuje połowa zamawiających (50 proc.) oraz większa wygoda, którą potwierdza cztery na dziesięć osób. - Jedna czwarta (25 proc.) szczególnie ceni dostawę z wniesieniem, a 23 proc. większy wybór produktów spożywczych w sieci. Podobna liczba (22 proc.) jako zaletę wskazuje oszczędność pieniędzy, a 11 proc. większe bezpieczeństwo w czasie pandemii.

Reklama
Reklama

Rośnie popyt

Analitycy CBRE podkreślają, że beneficjentem wzrostu częstotliwości zakupów żywności online jest nie tylko e-commerce, ale także nieruchomości magazynowe. - W 2016 roku udział magazynów spożywczych w ogólnej liczbie tego typu obiektów wynosił 7 proc., by w latach 2017-2019 spaść do 4-5 proc. Wybuch pandemii sprawił, że w 2020 roku wzrósł do 9 proc. i utrzymuje się na tym poziomie – wskazują.

- Wzrost popytu generowanego przez sieci spożywcze na rynku magazynowym charakteryzuje się większą dynamiką niż popytu całkowitego. Całkowity popyt na magazyny w 2020 roku zwiększył się o 21 proc., rok do roku, natomiast zapotrzebowanie ze strony rynku żywności urosło aż o 124 proc. Ta tendencja będzie utrzymywać się w kolejnych miesiącach – podsumowuje Beata Hryniewska.

Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Reklama
Reklama