Nawyki zakupowe wpływają na rynek magazynów

Szybki rozwój e-commerce nie omija zakupów spożywczych. 13 proc. Polaków przyznaje, że częściej niż przed pandemią kupuje jedzenie online – wynika z analiz CBRE.

Publikacja: 30.09.2021 16:59

Nawyki zakupowe wpływają na rynek magazynów

Foto: Materiały prasowe

Produkty spożywcze przez internet w czasie pandemii zaczęło zaś zamawiać 5 proc. Polaków. - Zmiana nawyków zakupowych wpływa na sektor magazynowy. W 2020 roku odnotowano wzrost udziału branży spożywczej w całkowitym popycie na magazyny do 9 proc., podczas gdy w poprzednich latach było to 4-5 proc. Większym zainteresowaniem cieszą się magazyny z chłodniami – wskazują analitycy CBRE.

Objęte umowami

- Wzrost zainteresowania zakupami produktów spożywczych przez internet to dopiero początek dużych zmian, z którymi mamy do czynienia. Segment w ostatnich miesiącach bardzo się rozwinął, ale wciąż brakuje firm wyspecjalizowanych w dostawach żywności – mówi Beata Hryniewska, szefowa działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w CBRE. - Specjalizacji wymaga przede wszystkim dostarczanie do klientów świeżych produktów, czyli warzyw, owoców oraz mrożonek. Niezbędne jest również zaspokojenie popytu na magazyny z powierzchniami chłodniczymi, co sprawia pewne trudności. Po pierwsze, koszt budowy i eksploatacji chłodni może być wygórowany, zwłaszcza dla niedoświadczonych deweloperów i wykonawców. Po drugie, liczba wykwalifikowanych deweloperów i wykonawców magazynów chłodniczych jest ograniczona, a przekształcenie standardowych obiektów w chłodnie trudne i kosztowne. Po trzecie, budowa tego typu magazynu ze względu na koszty zazwyczaj musi być wcześniej objęta umową najmu.

Z analiz CBRE wynika, że pandemia skłoniła 13 proc. klientów do częstszych zakupów spożywczych przez internet, a 5 proc. w ostatnich miesiącach zrobiło takie zamówienie po raz pierwszy. - W sumie 18 proc. Polaków zwiększyło częstotliwość zakupów żywności online. Niemal jedna czwarta (23 proc.) zakupy jedzenia w sieci robi dziś tak samo regularnie jak przed pandemią. Ponad połowa, bo 57 proc. z nas mimo pandemii wciąż nie przekonała się do sklepów spożywczych online i żywność kupuje tylko stacjonarnie – mówią eksperci CBRE.

Dodają, że największą zachętą do kupowania produktów żywnościowych w sieci jest oszczędność czasu, na którą wskazuje połowa zamawiających (50 proc.) oraz większa wygoda, którą potwierdza cztery na dziesięć osób. - Jedna czwarta (25 proc.) szczególnie ceni dostawę z wniesieniem, a 23 proc. większy wybór produktów spożywczych w sieci. Podobna liczba (22 proc.) jako zaletę wskazuje oszczędność pieniędzy, a 11 proc. większe bezpieczeństwo w czasie pandemii.

Rośnie popyt

Analitycy CBRE podkreślają, że beneficjentem wzrostu częstotliwości zakupów żywności online jest nie tylko e-commerce, ale także nieruchomości magazynowe. - W 2016 roku udział magazynów spożywczych w ogólnej liczbie tego typu obiektów wynosił 7 proc., by w latach 2017-2019 spaść do 4-5 proc. Wybuch pandemii sprawił, że w 2020 roku wzrósł do 9 proc. i utrzymuje się na tym poziomie – wskazują.

- Wzrost popytu generowanego przez sieci spożywcze na rynku magazynowym charakteryzuje się większą dynamiką niż popytu całkowitego. Całkowity popyt na magazyny w 2020 roku zwiększył się o 21 proc., rok do roku, natomiast zapotrzebowanie ze strony rynku żywności urosło aż o 124 proc. Ta tendencja będzie utrzymywać się w kolejnych miesiącach – podsumowuje Beata Hryniewska.

Produkty spożywcze przez internet w czasie pandemii zaczęło zaś zamawiać 5 proc. Polaków. - Zmiana nawyków zakupowych wpływa na sektor magazynowy. W 2020 roku odnotowano wzrost udziału branży spożywczej w całkowitym popycie na magazyny do 9 proc., podczas gdy w poprzednich latach było to 4-5 proc. Większym zainteresowaniem cieszą się magazyny z chłodniami – wskazują analitycy CBRE.

Objęte umowami

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu