Apartament w ciężkich czasach

Dobre projekty po rozsądnych cenach nadal znajdują nabywców. Tak twierdzą ich inwestorzy i rozszerzają ofertę luksusowych mieszkań, mimo że tempo sprzedaży spada i w tym segmencie

Publikacja: 23.03.2009 05:36

Za apartament pod klucz w gdyńskiej inwestycji firmy Ekolan trzeba zapłacić od 450 tys. zł (65 mkw.)

Za apartament pod klucz w gdyńskiej inwestycji firmy Ekolan trzeba zapłacić od 450 tys. zł (65 mkw.) do 1,1 mln zł (118 mkw.)

Foto: Materiały Inwestora

– Rynek luksusowych mieszkań łagodniej odczuwa skutki kryzysu ze względu na niepowtarzalny charakter apartamentów połączony z ograniczoną podażą – przekonuje Michał Skotnicki, prezes firmy BBI Development NFI. Spółka dwa miesiące temu wprowadziła na warszawski rynek Rezydencję Foksal w cenie 23 – 30 tys. zł za 1 mkw.

Strategii z powodu kryzysu nie zmienia także Kristensen Group. – Część klientów nie odczuwa pogorszenia sytuacji gospodarczej. Nieco dłużej trwa proces decyzyjny, ale wciąż kupują – twierdzi Ilona Knapik z Kristensen Group, spółki oferującej apartamentowce wakacyjne w różnych częściach Polski.

Dorota Beltrani ze spółki RE Investment, budującej apartamentowiec Odra Tower we Wrocławiu, przyznaje, że zainteresowanie samym projektem nie spadło, choć klienci odsuwają swoje decyzje w czasie.

– Osoby, które wydają powyżej 8 –10 tys. zł na 1 mkw., nie utraciły nagle swoich zasobów. Jednak niepewność co do rozwoju sytuacji gospodarczej powoduje, że także klienci z tzw. wyższej półki rozważniej podchodzą do inwestycji – tłumaczy Dorota Beltrani.

W Poznaniu rynek apartamentów odczuł jednak zmiany w koniunkturze. Agnieszka Węgrowska z firmy Nickel Development szacuje, że ceny apartamentów spadły do tej pory o ok. 50 proc., a sporo projektów zmienia przeznaczenie na biura (np. projekt spółki Wechta Osiedle nad Wartą).

W mniejszym stopniu podobne zjawisko widać w Warszawie. Np. spółka Marvipol przeznaczenie wieży Prosta Tower z apartamentowego zamieniła na biurowe. Z kolei LC Corp lofty w projekcie Róża Luksemburg przy ul. Przyokopowej przemianował na biura.

Mimo trudnych czasów wielu deweloperów wierzy, że prędzej czy później uda im się sprzedać drogie mieszkania, i nie przestaje budować.

– Nasza oferta skierowana jest do zamożnych i wymagających klientów. Kierują się więc nie tylko ceną, ale też prestiżem projektu oraz jego lokalizacją. Dlatego też rynek apartamentów pomimo kryzysu będzie miał się dobrze – twierdzi Amit Mor, dyrektor ds. marketingu Elite Garbary Residence w Poznaniu. Jednak i ta spółka zwiększa powierzchnie biurową kosztem apartamentów.

Kto kupi apartament za naście tysięcy złotych za metr lub rezydencję wartą kilka milionów złotych? – Dzisiejsza sytuacja na rynku, a szczególnie słaby złoty, otwiera nowe możliwości klientom zagranicznym. Dzięki takiemu kursowi walut dla cudzoziemców apartamenty wakacyjne są teraz o ok. 30 proc. tańsze – twierdzi Ilona Knapik. I zapewnia, że dziś Kristensen Group notuje krótszy czas sprzedaży apartamentów niż w okresie boomu, kiedy to po wystawieniu lokali do sprzedaży w trybie ekspresowym następowały głównie ich rezerwacje.

– Rynek luksusowych mieszkań łagodniej odczuwa skutki kryzysu ze względu na niepowtarzalny charakter apartamentów połączony z ograniczoną podażą – przekonuje Michał Skotnicki, prezes firmy BBI Development NFI. Spółka dwa miesiące temu wprowadziła na warszawski rynek Rezydencję Foksal w cenie 23 – 30 tys. zł za 1 mkw.

Strategii z powodu kryzysu nie zmienia także Kristensen Group. – Część klientów nie odczuwa pogorszenia sytuacji gospodarczej. Nieco dłużej trwa proces decyzyjny, ale wciąż kupują – twierdzi Ilona Knapik z Kristensen Group, spółki oferującej apartamentowce wakacyjne w różnych częściach Polski.

Nieruchomości
Ministra Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz: Nie bójmy się katastru
Nieruchomości
Mniej spekulacyjnych inwestycji na rynku magazynów. Czego potrzebują najemcy?
Nieruchomości
Biura na mniejszej fali. Co z cenną ziemią pod zabudowę komercyjną?
Nieruchomości
Polski kapitał przejął biurowiec od Archicomu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Nieruchomości
To dobry czas na kupno mieszkania? Polacy o nieruchomościach