dlaczego nie kupujemy domów

Inwestując w dom 20-30 km od pracy, na benzynę trzeba wydać co najmniej kilka tys. zł rocznie. To odstrasza chętnych

Aktualizacja: 08.06.2012 12:59 Publikacja: 08.06.2012 12:51

dlaczego nie kupujemy domów

Foto: Fotorzepa, RP Radek Pasterski

Szczególnie, jeśli do wydatków na utrzymanie rodziny, domu i auta dochodzi rata kredytowa. Dlatego kupując dom zwracamy uwagę na jak najkrótszy dojazd do pracy oraz bliskość szkół i przedszkoli -  wynika z ankiety przeprowadzonej przez agencję nieruchomości Metrohouse & Partnerzy.

Prawie połowa ankietowanych (49 proc.) twierdzi, że wybierając dom jest przygotowana na dojazdy do pracy nie dłuższe niż 10 km. Co czwarty ankietowany akceptuje dojazd do 20 km. Znacznie mniej jest osób, które są przygotowane na codzienne dojazdy do 30 i 40 km.

Patrz: ile wydasz na paliwo mieszkając za miastem

– Rosnące ceny paliwa, a także brak rozwiniętej infrastruktury dojazdowej (np. szybka kolej miejska) powodują, że nawet gdy cena domu wydaje się atrakcyjna, brakuje chętnych na zakup, jeśli dojazd do miejsca pracy zajmuje zbyt wiele czasu - tłumaczy Marek Janta, dyrektor regionalny Metrohouse & Partnerzy.

Krąg zainteresowanych nieruchomością położoną z dala od miasta stanowią zwykle osoby mieszkające i pracujące w najbliższych okolicach.

– Mając na uwadze ceny paliwa klienci przed dokonaniem zakupu coraz bardziej skrupulatnie liczą koszty dojazdu do miejsca pracy, czy dowozu dzieci do szkoły. Przy codziennych przebiegach ok. 80 km, co nie jest niczym nadzwyczajnym wśród osób mieszkających na przedmieściach i mających rodziny, średni roczny koszt paliwa przekracza 9 tys. zł -  mówi Marek Janta.

Do tego należałoby doliczyć serwis auta, jego ubezpieczenie i często podwoić uzyskany wynik, bo standardem stały się dwa auta w rodzinie.

Z obserwacji pośredników wynika, że rodziny mające dzieci poszukują nieruchomości w okolicach gwarantujących dostępność do placówek oświatowych. W ostatnich latach mile widziana jest bliskość placówek niepublicznych, które umożliwiają dłuższe pobyty dziecka i szeroki zakres zajęć dodatkowych. Rozwiązuje to problemy logistyczne z wożeniem dzieci na kolejne zajęcia i ogranicza koszty.

Mieszkania a dojazdy

Z badań Głównego Urzędu Statystycznego „Dojazdy do pracy w 2010 roku na podstawie Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności" wynika, że spośród aktywnych zawodowo Polaków 35,8 proc. przemierza do pracy dystans do 5 km, a kolejne 46,3 proc. - od 6 do 20 km.

W przypadku osób dojeżdżających do pracy do 5 km czas dojazdu w 98 proc zajmuje nie więcej niż pół godziny.

Wśród osób dojeżdżających od 6 do 20 km dojazd trwa w 71 proc. do 30 minut, a dla 28 proc. nie więcej niż godzinę.

Najchętniej wybieranym środkiem transportu jest samochód. W charakterze kierowcy dojeżdża nim do pracy 55 proc. osób aktywnych zawodowo. Kolejne 9 proc. stanowią pasażerowie aut.

Patrz: jaki dojazd do pracy

Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield