Dlaczego to ważne? Bo może się okazać, że cena nie jest adekwatna do jakości lokum i w przyszłości – szczególnie gdy konkurencja wprowadzi na rynek nową ofertę – nie da się sprzedać lokalu za takie pieniądze, jakie inwestor wyłożył.
– Kluczowym podziałem, który ma istotne znaczenie zwłaszcza w kontekście poziomu cen, jest podział mieszkań na segmenty cenowo–jakościowe – mówi Katarzyna Kuniewicz, partner w firmie doradczej Reas. – Lokale w budownictwie wielorodzinnym dzielone są na dwa podstawowe segmenty: mieszkania i apartamenty. W segmencie mieszkań wyróżniamy dwa podsegmenty: lokale o podstawowym standardzie oraz mieszkania o podwyższonym standardzie. Podobnie segment apartamentów dzieli się na apartamenty oraz apartamenty luksusowe.
O zakwalifikowaniu mieszkania do poszczególnych segmentów decydują przede wszystkim kryteria lokalizacyjne i jakościowe, zarówno w odniesieniu do lokalu, jak i budynku lub zespołu budynków. Pod uwagę brane jest też kryterium cenowe.
– W odróżnieniu od niektórych analityków my nie wykluczamy lokalu z segmentu apartamentów ze względu na jego powierzchnię użytkową – dodaje Katarzyna Kuniewicz.
Zwykłe M
Mieszkania o podstawowym standardzie stanowią zdecydowaną większość oferty mieszkań deweloperskich. Głównym atutem mieszkań z tego podsegmentu jest ich dostępność cenowa.