Przedsiębiorstwa wspierają lokalny rozwój Polski

Firmy nie tylko dają zatrudnienie i płacą podatki. Coraz częściej angażują się również w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Ten trend – podobnie jak na Zachodzie – będzie przybierać na sile.

Publikacja: 30.08.2022 11:00

Firmy powinny działać z poszanowaniem wartości, które są ważne dla pracowników, lokalnej społecznośc

Firmy powinny działać z poszanowaniem wartości, które są ważne dla pracowników, lokalnej społeczności i środowiska

Foto: shutterstock

Każdy przedsiębiorca oddziałuje na otoczenie, a skala tego zjawiska zależy od rozmiaru biznesu, branży i podejścia do kwestii ESG (środowisko naturalne, społeczeństwo, ład korporacyjny). Wsłuchiwanie się w głos społeczności przynoszą korzyści całemu lokalnemu ekosystemowi. Przedsiębiorca zyskuje nie tylko dobry wizerunek, ale również wymierne korzyści: lepszych pracowników (firmy respektujące zasady ESG są lepiej postrzegane w procesach rekrutacyjnych) oraz korzystniejsze warunki od kontrahentów i instytucji finansowych (większa wiarygodność).

Edukacja, sport i sztuka

Największe przedsiębiorstwa deklarują, że starają się wsłuchiwać w głos lokalnej społeczności.

– Mamy świadomość, że jako firma zatrudniająca ponad 13 tys. osób, działająca w około 1000 lokalizacjach, możemy mieć realny wpływ na poprawę jakości życia ludzi znajdujących się w potrzebie – mówi Daria Sulgostowska, wicedyrektor działu relacji zewnętrznych i ESG w grupie CCC. Dodaje, że lokalne inicjatywy przekładają się na wypracowywanie skalowalnych rozwiązań. – Prowadzimy liczne inicjatywy, które mają na celu niesienie pomocy tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna – podsumowuje. Wtóruje jej Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec.

– Od lat we współpracy z władzami samorządowymi dbamy o rozwój lokalnej społeczności. Przed pandemią w każdym z miast prowadziliśmy Dialog Społeczny w trakcie którego z przedstawicielami lokalnych społeczników, organizacji samorządowych i władz określaliśmy obszar wsparcia, a potem w formule konkursu grantowego przeznaczaliśmy fundusze na zgłoszone przez społeczności inicjatywy – mówi Brzezińska. W czterech edycjach firma sfinansowała łącznie ponad 180 projektów o łącznym dofinansowaniu przekraczającym 1 mln zł.

– Były to zarówno projekty związane z tworzeniem atrakcyjnej przestrzeni do relaksu czy wypoczynku (np. teren do rekreacji w Muzeum Pułaskiego w Warce), projekty organizacji czasu wolnego czy promocji lokalnej kultury – wskazuje przedstawicielka Grupy Żywiec.

Niektóre firmy swoim zasięgiem obejmują praktycznie całą Polskę. Przykładem jest PKO BP. W latach 2018–2021 sponsorował rocznie średnio 30 wydarzeń wspierających regionalny biznes.

– Angażujemy się w działania na rzecz lokalnych społeczności właściwie we wszystkich województwach – informuje Katarzyna Ewert-Gandzel z biura prasowego PKO BP. Wskazuje, że bank robi to przede wszystkim poprzez sponsoring instytucji kultury i sztuki, wydarzeń artystycznych, edukacyjnych i promujących lokalną kulturę (m.in. Zamojskie Lato Teatralne, Festiwal Polska od Kuchni, Ogólnopolski Festiwal Zespołów Muzyki Dawnej Schola Cantorum w Kaliszu, Mielecki Festiwal Muzyczny, Śląski Festiwal Nauki), a także poprzez sponsoring wydarzeń sportowych takich jak PKO Rybnicki Półmaraton Księżycowy, PKO Półmaraton Gliwicki, Bieg Piastów czy akcja „Biegam, bo lubię” w około 100 miastach w Polsce.

Z kolei Comarch jest dobrze znany mieszkańcom Krakowa oraz fanom piłki nożnej nie tylko jako duża firma informatyczna, ale również jako tytularny sponsor klubu sportowego Cracovia – zarówno drużyny piłkarskiej, jak i hokeistów. Firma wspiera klub od 2002 r.

Przybywa przedsiębiorstw, które same organizują wydarzenia sportowe o charakterze charytatywnym. Przykładem może być ubiegłoroczna rywalizacja Comarch ONrun/ONbike, w której wzięło udział kilkuset pracowników.

– Łącznie przejechali i przebiegli prawie 70 000 km. Dzięki zaangażowaniu pracowników udało się zrealizować cel i wesprzeć finansowo Stowarzyszenie Unicorn, pomagające osobom chorym na nowotwory oraz im bliskim – informuje Marek Wiśniewski, rzecznik Cormachu.

Lokalny rys inwestycji

Społeczna odpowiedzialność obejmuje wiele obszarów m.in. zarządzanie kadrą, rozwój kapitału ludzkiego, dbanie o standardy dotyczące łańcuchów dostaw, jakość i bezpieczeństwo produktów oraz odpowiedzialne inwestowanie. Wymaga ono dialogu z lokalną społecznością i władzami regionu. Na tę kwestię uwagę zwraca LPP.

– Przykładem naszego zaangażowania w życie mieszkańców regionów, gdzie inwestujemy i rozwijamy działalność, jest trwająca nieprzerwanie od 2019 r. współpraca z władzami Brześcia Kujawskiego – mówi Monika Wszeborowska, rzeczniczka LPP. Dodaje, że grupa budując na terenie Brzeskiej Strefy Gospodarczej centrum dystrybucyjne zatrudniające kilkaset osób z regionu brzeskiego i okolic, zainicjowała równolegle program „Brześć Kujawski w Centrum Uwagi”, w ramach którego zrealizowano już wiele projektów edukacyjnych i sportowych skierowanych do najmłodszych mieszkańców gminy.

– Wyprawki dla uczniów rozpoczynających swoją przygodę z nauką w szkole podstawowej czy wspierane przez LPP bezpłatne kursy j. angielskiego, robotyki oraz dodatkowe zajęcia z j. polskiego i matematyki dla ósmoklasistów na stałe już wpisały się w kalendarz zajęć szkolnych – podsumowuje przedstawicielka LPP.

Na kwestię wspierania potrzeb edukacyjnych lokalnej społeczności uwagę zawracają też Asseco Poland i KGHM.

– W odpowiedzi na wprowadzenie nauki zdalnej w szkołach podczas pandemii, zrealizowaliśmy akcję charytatywną #AssecoDzieciom, której celem było wsparcie najbardziej potrzebujących uczniów ze szkół z Rzeszowa i Podkarpacia w dostępie do wiedzy. Przekazaliśmy 300 laptopów wraz z dostępem do mobilnego internetu – mówi Lidia Roman, rzeczniczka Asseco Poland. Dodaje, że w inicjatywę zaangażowany był Podkarpacki Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża, a partnerstwa udzielili prezydent Rzeszowa i marszałek województwa podkarpackiego.

Z kolei na Dolnym Śląsku głównym przedsiębiorstwem jest wspomniany już KGHM. W 2021 r. przekazał na rzecz lokalnych samorządów ponad 500 mln zł podatków. Ponadto wpłaca znaczące kwoty na działania na rzecz mieszkańców. W samym 2021 r. było to 3 mln zł – szacuje firma.

Wsparcie przełożyło się m.in. na badania i konsultacje w poradniach specjalistycznych, zakupy sprzętu i pomocy do szkół, kampanie prozdrowotne czy wymianę źródeł ciepła na proekologiczne. Dodatkowo gminy uzyskują wielomilionowe wsparcie wynikające z porozumień dotyczących nowych inwestycji w regionie, podkreśla KGHM.

Różne rodzaje pomocy

Działalność prospołeczna firm często jest powiązana z sektorem w którym działają. I tak np. toruńska Neuca aktywnie działa w obszarze ochrony zdrowia.

– Organizowane przez nas wydarzenia na stałe wpisały się w kalendarz toruńskich wydarzeń zachęcających do aktywności fizycznej i promujących zdrowy styl życia. Bezpłatny udział w wydarzeniu wraz z przekazywaniem uczestnikom kijków do nordic walking sprawiają, że rokrocznie maszerują z nami po zdrowie tysiące torunian – mówi Sybilla Walczyk, rzeczniczka Neuki.

Dodaje, że w poprzednich dwóch latach ze względu na ograniczenia związane z pandemią oraz mając na uwadze alarmujące dane dotyczące problemów z dostępem do profilaktyki, firma zorganizowała w Toruniu Białe Miasteczko, czyli mobilną przychodnię lekarską, w której przygotowano kilka tysięcy miejsc na bezpłatne badania. Z kolei w tym roku Fundacja Neuca dla Zdrowia zorganizowała we współpracy z Toruńskim Centrum Usług Społecznych i Radą Seniora Urzędu Miasta Torunia szóstą edycję Senioriady.

rp.pl

Każdy przedsiębiorca oddziałuje na otoczenie, a skala tego zjawiska zależy od rozmiaru biznesu, branży i podejścia do kwestii ESG (środowisko naturalne, społeczeństwo, ład korporacyjny). Wsłuchiwanie się w głos społeczności przynoszą korzyści całemu lokalnemu ekosystemowi. Przedsiębiorca zyskuje nie tylko dobry wizerunek, ale również wymierne korzyści: lepszych pracowników (firmy respektujące zasady ESG są lepiej postrzegane w procesach rekrutacyjnych) oraz korzystniejsze warunki od kontrahentów i instytucji finansowych (większa wiarygodność).

Pozostało 92% artykułu
Najważniejsze firmy
Strategiczne sektory dla regionów i całej gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Najważniejsze firmy
Czas zmian. Jak przekuć wyzwania w szanse?
Najważniejsze firmy
Gospodarka za dwie dekady. Które branże będą strategiczne?
Najważniejsze firmy
Inwestorzy odreagowują pandemię. Ci najwięksi chcą wydać miliardy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Najważniejsze firmy
Płacowa przewaga prywatnych firm