Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat zgodne z oczekiwaniami

W ostatnim kwartale 2017 roku grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza odnotowała 1,7-proc. wzrost przychodów i nieznaczny spadek EBITDA. To dane zbieżne ze średnią prognoz biur maklerskich.

Publikacja: 22.03.2018 09:22

Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat zgodne z oczekiwaniami

Foto: Fotorzepa, Robert Wójcik

Opublikowane dziś o świcie wyniki Grupy Cyfrowy Polsat za ostatni kwartał ubiegłego roku, a tym samym za całym 2017 rok są zgodne z oczekiwaniami biur maklerskich, jeśli nie liczyć wyniku netto, obciążonego w ostatniej chwili odpisami, których nikt się nie spodziewał (obniżyły wynik ostatecznie o 144 mln zł).

Przychody grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza przez ostatnie trzy miesiące 2017 roku wyniosły prawie 2,579 mld zł i były o 1,7 proc. wyższe niż rok temu. Z przedstawionych danych wynika, że dobrze radzi sobie biznes hurtowy obejmujący telewizję i rozliczenia międzyoperatorskie, w tym z tytułu roamingu krajowego i międzynarodowego.

W samym IV kwartale kanały Polsatu zanotowały nieco niższy wzrost wpływów z reklamy niż cały rynek (5,1 proc. vs. 5,6 proc.). Grupie rosły także wpływy ze sprzedaży urządzeń elektronicznych. O 1 proc. powiększyły się też łączne wpływy z usług detalicznych sieci komórkowej i satelitarnej platformy.

Ogólnie śledzenie trendów w przychodach grupy utrudnia z jednej strony raportowanie segmentami, a z drugiej transakcje, które grupa przeprowadza co pewien czas. W ub.r. inwestowała w segmencie telewizyjnym, kupując kupiła udziały w stacjach tematycznych od ZPR, a sprzedała New Media Ventures (obsługuje programy lojalnościowe grupy).

Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) za IV kw. ub.r. spadł grupie o 3,3 proc. rok do roku do 872,7 mln zł. Spadek jest niewielki, ponieważ grupa bardzo dba o koszty. W ubiegłym roku zredukowano 138 etatów (2,8 proc. wszystkich) i na koniec grudnia ich liczba wynosiła 4,81 tys.. Dzięki temu koszty wynagrodzeń nie zmieniły się.

Na czysto grupa zarobiła w opisywanym kwartale 157 mln zł, o 54 proc. mniej niż rok wcześniej. Zgodnie z zestawieniem prognoz biur maklerskich przygotowanych przez spółkę, analitycy spodziewali się zaś odpowiednio 2,558 mld zł, 871,5 mln zł i 268,6 mln zł.

Wynik EBITDA grupy obniżył się głównie za sprawą obowiązującej od 15 czerwca ub.r. zasady roam like at home (RLAH), przewidującej, że za usługi mobilne w roamingu w Unii Europejskiej użytkownik płaci tak jak w swoim rodzimym kraju. W IV kw. ub.r. RLAH obniżyła wynik grupy Cyfrowy Polsat o 36 mln zł. Według wyliczeń grupy, ona sama straciła w ten sposób w drugim półroczu ub.r. 98 mln zł, a cztery sieci komórkowe w Polsce w sumie 420 mln zł. Zdaniem zarządu Cyfrowego Polsatu, wpływ regulacji będzie widoczny jeszcze co najmniej przez pierwszych sześć miesięcy tego roku. Tempo wzrostu kosztów z tytułu rozliczeń roamingu UE z operatorami zagranicznymi mogą wyhamować renegocjacje umów, które podjęła grupa.

Wraz z objęciem konsolidacją Grupy Midas (spółki Aero2, Sferia) wzrosły inwestycje Grupy Cyfrowy Polsat. W ubiegłym roku zamknęły się one sumą 739 mln zł, podczas gdy w 2016 r. 590,4 mln zł. W tym roku inwestycje grupy mają wynieść do 10 proc. przychodów, przy czym założenie to nie uwzględnia rozrostu grupy o Netię. Cyfrowy Polsat nadal czeka na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy może ją przejąć, ale zakłada, że jeszcze w tym roku zacznie uzyskiwać synergie z tytułu zakupu. W całym 2017 roku Grupa Cyfrowy Polsat wykazała 9,83 mld zł przychodu (wzrost o 1 proc. w porównaniu z 2016 r.), 3,62 mld zł EBITDA (spadek o 0,6 proc. rok do roku) oraz 945,2 mln zł zysku netto (wobec 1,02 mld zł rok wcześniej). Spadek zysku netto grupy to efekt wyższego podatku, który zapłaciła w minionym roku. Marża EBITDA (relacja EBITDA do przychodów) spadła do 36,8 proc. z 37,4 proc. rok wcześniej.

Na koniec grudnia w kasie grupy było 1,17 mld zł. Wskaźnik długu netto do EBITDA wynosił 2,9 i pozwalał na wypłatę dywidendy rzędu 200-400 mln zł.

Grupa zamknęła rok świadcząc 16,52 mln usług (telefonii mobilnej, radiowego dostępu do Internetu i płatnej telewizji) 5,8 mln klientom. Liczba abonentów programu smartDOM, w ramach którego otrzymuje się rabat i łączna opłata za kilka usług jest mniejsza niż ich zakup osobno, przekroczyła 1,51 mln.

W ostatnim kwartale 2017 r. grupie przybyło tym samym około 112 tys. usług, przy czym była to wypadkowa wzrostu liczby usług kontraktowych (post-paid) o 154,9 tys. i ubytku usług pre-paid.

Sam segment usług telekomunikacyjnych (głównie sieć komórkowa Plus) w IV kw. ub.r. powiększyła grono abonentów o 94,7 tys. do 8,74 mln. Natomiast w segmencie usług pre-paid Plusa grupa wykazała w sprawozdaniu 2,76 mln kart SIM, co oznacza spadek w kwartale o 58,5 tys.. W sumie, liczba aktywnych kart SIM wykazanych przez grupę wyniosła w końcu 2017 r. 11,5 mln, o około 36 tys. więcej niż we wrześniu ub.r. Liczba usług płatnej telewizji sprzedanej przez grupę zbliżyła się do 5 mln, przy czym grono abonentów platformy satelitarnej, płatnego mulipleksu i Ipli (z wyłączeniem duplikującej te dane usługi multiroom) to 3,85 mln.

Opublikowane dziś o świcie wyniki Grupy Cyfrowy Polsat za ostatni kwartał ubiegłego roku, a tym samym za całym 2017 rok są zgodne z oczekiwaniami biur maklerskich, jeśli nie liczyć wyniku netto, obciążonego w ostatniej chwili odpisami, których nikt się nie spodziewał (obniżyły wynik ostatecznie o 144 mln zł).

Przychody grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza przez ostatnie trzy miesiące 2017 roku wyniosły prawie 2,579 mld zł i były o 1,7 proc. wyższe niż rok temu. Z przedstawionych danych wynika, że dobrze radzi sobie biznes hurtowy obejmujący telewizję i rozliczenia międzyoperatorskie, w tym z tytułu roamingu krajowego i międzynarodowego.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane