Nasza-Klasa sprzedana

Największy przebój Polskiej sieci po cichu zmienił właściciela. Estoński fundusz Forticom kupił 70 proc. udziałów Naszej-Klasy.pl wartych nawet 200 milionów złotych

Aktualizacja: 10.06.2008 12:10 Publikacja: 10.06.2008 06:55

Nasza-Klasa sprzedana

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

– Firma Forticom jest właścicielem 70 proc. udziałów w Naszej-Klasie – potwierdził w rozmowie z „Rz” Maciej Popowicz, założyciel portalu. Nasza-Klasa to jedna z najpopularniejszych witryn internetowych w Polsce. Zarejestrowało się w nim już 14 milionów osób, ujawniając część danych osobowych.

Deklaracja Popowicza kładzie kres pojawiającym się od kilku dni spekulacjom o przejęciu Naszej-Klasy przez „inwestora ze Wschodu”. Według tych informacji za inwestorem miałyby stać rosyjskie służby specjalne zainteresowane przejęciem danych osobowych użytkowników Naszej-Klasy. – To bzdura. Na podobnej zasadzie można na przykład twierdzić, że Afrykańczycy podsłuchują rozmowy prowadzone na Gadu-Gadu, bo polski komunikator należy do firmy z RPA – dementuje Maciej Popowicz.

Mimo to sprzedaż Naszej-Klasy może budzić wątpliwości. Doszło do niej bowiem już 10 stycznia. Wtedy Forticom przejął 62 proc. udziałów. Część z nich odkupił od niemieckiego funduszu European Founders. Niemcy pierwsi dostrzegli w Naszej-Klasie potencjał i we wrześniu 2007 r. kupili 20 proc. udziałów. Twórca portalu stał się gwiazdą mediów, które ochrzciły go „najmłodszym milionerem w Polsce”. Także wtedy nie ujawniono wartości transakcji. Eksperci szacowali ją na 3 – 5 mln zł. – Wycena takiego serwisu jest bardzo trudna. Często zależy od wiary inwestora w przedsięwzięcie – komentuje Paweł Puchalski z Domu Maklerskiego BZ WBK. Z kolei według Adama Wysockiego z domu mediowego Starcom 70-proc. pakiet udziałów w Naszej-Klasie może być wart 150 – 200 mln zł. To oznacza, że wycena całego portalu może przekraczać obecnie nawet ok. 290 – 300 mln zł. – Ten serwis może zarabiać praktycznie tylko na reklamach, więc szacowana wartość spółki to w zasadzie wycena jej potencjału reklamowego – wyjaśnia Wysocki. Według firmy Polskie Badania Internetu w marcu portal odnotował ponad 7 mld odsłon.

Pięciomiesięczne ukrywanie informacji o transakcji dziwi ekspertów. – Polityka informacyjna Naszej-Klasy jest daleka od tradycyjnych form komunikowania z rynkiem – dyplomatycznie komentuje Magda Borowik, analityk IDC Polska.

– Komunikaty spółki powinny być jaśniejsze. Powstało wrażenie, że Nasza-Klasa wstydzi się nowego inwestora – dodaje. Gdy kilka dni temu w Internecie pojawiły się plotki o sprzedaży Naszej-Klasy, spółka dementowała te informacje.

Nowy właściciel portalu, fundusz Forticom, ma dwóch głównych udziałowców. Pierwszy z nich to Digital Sky Technologies, któremu szefuje Yuri Milner, rosyjski inwestor branży internetowej. Stworzył on między innymi firmę NetBridge, która później przekształciła się w Mail.ru. To największy dostawca poczty elektronicznej w Rosji. Co ciekawe, Mail.ru jest własnością funduszu Naspers, który kupił komunikator Gadu-Gadu.Drugi udziałowiec Forticomu to Fundusz Tiger Global, który w Polsce ma udziały w portalu rynku pracy Pracuj.pl.

Światowi giganci Internetu nie zdołali podbić polskiego rynku, więc polskie klony zagranicznych serwisów są atrakcyjne dla inwestorów. Stworzony przez informatyka Łukasza oltyna internetowy komunikator Gadu-Gadu ma w Polsce ok. 8 milionów użytkowników. Jesienią 2007 roku kupił go fundusz Naspers z RPA za ok. 400 mln zł. Ta sama firma zapłaciła 2 miliardy dolarów za firmę Tradus, do której należy poznański serwis aukcyjny Allegro. Korzysta z niego stale około 7,5 mln osób. Niedawno Agora zdecydowała się zapłacić za serwis ogłoszeniowy Trader.com prawie 120 mln zł, a wcześniej Bauer wydał 200 mln zł za przejęcie kontroli nad portalem Interia.pl.

Nasza-Klasa.pl szturmem zdobyła rynek. Założona półtora roku temu witryna jest dziś najpopularniejszą w kraju tematyczną stroną internetową. Regularnie korzysta z niej 7,5 mln osób.

– Firma Forticom jest właścicielem 70 proc. udziałów w Naszej-Klasie – potwierdził w rozmowie z „Rz” Maciej Popowicz, założyciel portalu. Nasza-Klasa to jedna z najpopularniejszych witryn internetowych w Polsce. Zarejestrowało się w nim już 14 milionów osób, ujawniając część danych osobowych.

Deklaracja Popowicza kładzie kres pojawiającym się od kilku dni spekulacjom o przejęciu Naszej-Klasy przez „inwestora ze Wschodu”. Według tych informacji za inwestorem miałyby stać rosyjskie służby specjalne zainteresowane przejęciem danych osobowych użytkowników Naszej-Klasy. – To bzdura. Na podobnej zasadzie można na przykład twierdzić, że Afrykańczycy podsłuchują rozmowy prowadzone na Gadu-Gadu, bo polski komunikator należy do firmy z RPA – dementuje Maciej Popowicz.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Media
Dzieci w szponach reklamy. Zobacz, co warto wiedzieć