Jak podkreślają analitycy, nie należy tego jednak odczytywać jako pogorszenia się sytuacji. Korekta wynika z niedoszacowanego spadku rynku w pierwszej połowie roku.
“Druga połowa roku przebiega zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami. Spadki są wolniejsze” – potwierdza sieć domów mediowych w swoim najnowszym raporcie.
Kurczący się rynek reklamy odbił się na wynikach największych mediowych spółek świata za pierwsze półrocze. Z wyliczeń ZenithOptimedia wynika, że średni spadek przychodów z mediów dużych spółek wyniósł 13,1 proc. Przychody z sektora mediowego Time Warner spadły w I półroczu o 7,7 proc., News Corp. o 16,4 proc., a CBS Corp. o 16,5 proc. O 4 proc. wzrosły natomiast analogiczne przychody koncernu Google.
Globalne wydatki na reklamę spadną w tym roku do 444, 84 mld dol. Najbardziej, o prawie 21 proc., do 27,86 mld dol., obniżą się wpływy z reklam w Europie Środkowo-Wschodniej. – Spodziewamy się, że tegoroczny spadek wydatków na reklamę w Polsce będzie dwucyfrowy – mówi Jacek Dzięcielak, prezes domu mediowego MPG.
Jedynym medium, które odnotuje w tym roku wzrost wpływów z reklam w skali światowej, będzie Internet – wartość rynku reklamy w sieci urośnie o 9,2 proc. do 54,1 mld dol.