Nadciąga telewizyjna rewolucja w trzecim wymiarze

Producenci już szykują nas do kolejnej rewolucji – telewizyjnego obrazu w trójwymiarze. Wygrają, jeżeli telewidzowie zdecydują się założyć na nosy specjalne okulary

Publikacja: 11.01.2010 04:49

Targi w Las Vegas

Targi w Las Vegas

Foto: Rzeczpospolita

Obraz 3D to zdecydowanie najbardziej gorący temat zakończonych w Las Vegas targów Consumer Electronic Show. Na jednej z największych imprez rynku elektroniki konsumenckiej Samsung, Sony, LG, Toshiba na wyścigi demonstrują technologie, które do domowych salonów mają wprowadzić doświadczenia znane do tej pory tylko z cyfrowych kin 3D. Technologię trójwymiarową zaprezentowały nawet firmy, które nie mają wiele wspólnego z rynkiem telewizorów, takie jak Motorola czy Microsoft.

Podstawa technologii w warunkach domowych i w kinach się nie różni. Wyświetlany jest specjalnie przetworzony obraz, który dzięki parze okularów polaryzacyjnych lub migawkowych daje złudzenie głębi obrazu. Przełom polega na tym, że technologia ma być dostępna na domowych ekranach. Samsung i jego konkurenci zamierzają wprowadzić odpowiednie produkty do swojej oferty jeszcze w tym roku. Żeby zapewnić atrakcyjne pozycje, producenci telewizorów wchodzą w alianse z wytwórniami filmowymi, jak na przykład Samsung z Dreamworks. Wytwórnie się nie spieszą bowiem z produkcją filmów 3D na płytach we własnym zakresie. Przedstawiciele Sony Pictures Entertainment oceniają, że ich koszty są 3 – 10 proc. wyższe od zwykłych animacji, choć popyt jest znacznie niższy i trudniej liczyć na zwrot. Jeszcze w czerwcu tego roku amerykański nadawca ESPN zamierza ruszyć z kanałem nadającym programy 3D i przygotować co najmniej 85 unikalnych produkcji na pierwszy rok działania. Sony zamierza uruchomić kanał 3D we współpracy z IMAX i Discovery.

Nowe telewizory, odtwarzacze blue-ray, płyty w tej samej technologii – to wszystko oznacza wysokie koszty. Przedstawiciele producentów nie kryją, że jeszcze przez dłuższy czas filmy 3D będą przywilejem dla najzamożniejszych konsumentów. Koszt samych tylko okularów do oglądania obrazu 3D prawdopodobnie (nie ma ich jeszcze w masowej sprzedaży) przekroczy 100 dolarów za parę. Wyposażenie w nie kilkuosobowej rodziny będzie znacznym wydatkiem.

[link=http://www.rpkom.pl/index.php] [srodtytul]Więcej nowinek z dziedziny telekomunikacji i kluczowych wiadomości ze spółek sektora w naszym nowym serwisie: rp.kom.pl[/srodtytul][/link]

Technologia 3D ma znaleźć zastosowanie nie tylko w wyświetlaniu filmów. Ma zapewnić również nowe doznania w grach wideo. Sony już szykuje nowe gry w technologii 3D na konsolę Playstation. Takie same plany ma Microsoft, jeżeli chodzi o użytkowników Xboksa. Nowe kamery wideo mają umożliwić nagrywanie i wyświetlanie amatorskich filmów wideo w trójwymiarze. Nowy rynek wypali, jeżeli widzowie uznają, że nowa jakość obrazu warta jest wymiany telewizora i oglądania filmów w okularach polaryzacyjnych. Ten gadżet to wątpliwa wygoda, ale na razie jest warunkiem oglądania obrazu 3D.

Producenci, tacy jak LG, Toshiba czy Samsung, którzy produkują telewizory i telefony komórkowe, robią wiele, aby ich urządzenia mogły ze sobą współpracować. Komunikację zapewnia sieć WiFi, a efektem jest np. używanie komórki jako pilota lub uruchamianie tych samych programów (np. gier) na telewizorach i komórkach.

Jeżeli chodzi o komputery przenośne, to producenci pokazali w Las Vegas niemal tyle samo małych netbooków, co większych laptopów. Wszyscy liczący się producenci zaprezentowali także swoje tablety – komputery z dotykowymi ekranami. To kolejny przełom, jaki czeka w najbliższych latach rynek IT.

Obraz 3D to zdecydowanie najbardziej gorący temat zakończonych w Las Vegas targów Consumer Electronic Show. Na jednej z największych imprez rynku elektroniki konsumenckiej Samsung, Sony, LG, Toshiba na wyścigi demonstrują technologie, które do domowych salonów mają wprowadzić doświadczenia znane do tej pory tylko z cyfrowych kin 3D. Technologię trójwymiarową zaprezentowały nawet firmy, które nie mają wiele wspólnego z rynkiem telewizorów, takie jak Motorola czy Microsoft.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie