Jak obliczyli w najnowszej edycji swojego raportu o fuzjach i przejęciach w branży mediowej, w Europie liczba przejęć wskutek kryzysu mocno spadła - w ubiegłym roku zrealizowano tu 90 przejęć o łącznej wartości 6,3 mld euro, podczas gdy rok wcześniej takich transakcji przeprowadzono 135 i były warte 17,1 mld euro. - W miarę jak widać ożywienie na głównych rynkach Europy, widać też oznaki ożywienia, jeśli chodzi o fuzje i przejęcia - uważają analitycy z PwC.
W USA trend na rynku przejęć był w ubiegłym roku podobny - zrealizowano 714 przejęć (o 29 proc. mniej niż rok wcześniej), za 77,4 mld dol. (49 proc. mniej niż rok wcześniej).
W Europie największe transakcje w szeroko pojętym sektorze mediowym przypieczętowano w Wielkiej Brytanii, gdzie firmę doradczą Wood Mackenzie za 612 mln euro przejął fundusz Charterhouse Capital Partners, a firma Apollo za 370,6 mln euro przejęła grupę wydawniczą i szkoleniową BPP. W Niemczech natomiast Verlagsgesellschaft Madsack za 263 mln euro kupił 23 proc. udziałów w wydającej gazety regionalne spółce Hanseatische Verlags-Beteiligungs, a w Holandii imperium Disneya kupiło za 253 mln euro 27 proc. udziałów w rozrywkowym koncernie Jetix Europe.
Zdaniem analityków PwC w drugiej połowie 2009 r. takich transakcji było znacznie więcej niż w pierwszej i to daje podstawy, by sądzić, że w tym roku ten trend będzie kontynuowany. Na rynku mediów coraz będzie fuzji firm działających w tzw. sektorze nowych technologii oraz transakcji wynikających z rozwijania się grup wyspecjalizowanych w tradycyjnych mediach na rynku nowych mediów.
W tym roku można się spodziewać kolejnych transakcji, które zostały zapowiedziane jeszcze w ubiegłym.