Facebook i Google+ bardziej podobne

Najpierw Google ściągnął od Facebooka gry, teraz Facebook ulepsza sposób grupowania znajomych. Wojna trwa

Publikacja: 14.09.2011 21:13

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg

Foto: Bloomberg

Wprawdzie do przegonienia Facebooka, który ma na świecie już ok. 750 mln użytkowników, Google'owi+ wciąż bardzo daleko (ostatnie dane comScore'a mówią o 29 milionach użytkowników na koniec lipca), ale potencjał tego drugiego projektu mobilizuje Facebooka do poprawiania własnych rozwiązań. Największy portal społecznościowy świata stara się teraz jak najbardziej poprawić funkcjonalności, by nie dać się ubiec szybko rosnącej konkurencji.

Nowe rozwiązania

Właśnie rusza z nowym sposobem grupowania sieciowych "przyjaciół". Teraz będzie wiązał użytkowników w tematyczne grupy, w zależności od rodzaju znajomości, który może sam określać, analizując informacje zamieszczone w portalu.

Serwis będzie przypisywał sieciowych znajomych do grup takich jak np. rodzina, znajomi z uczelni, tego samego miasta czy z pracy. – To oczywiście ruch wymierzony w Google'a+, który może lekko osłabić zainteresowanie portalem, ale zarządzanie grupami znajomych od zawsze było na Facebooku dość trudne i nie jestem przekonany, czy projekt ten rozwiąże ten problem – komentował Bloombergowi Josh Bernoff, analityk instytutu Forrester Research.

Dotychczas na Facebooku można było stworzyć swój "krąg" znajomych, ale trzeba to było robić w skomplikowany sposób: wyszukując i odznaczając poszczególne osoby. Google+ dał natomiast użytkownikom od początku funkcjonalność podobną do wdrażanej teraz przez konkurenta, ale grupy nie tworzą się tam automatycznie. Rozwiązanie Facebooka jest więc nieco ulepszonym pomysłem rywala.

Walka na gry

To kolejna odsłona w rywalizacji dwóch gigantów. W sierpniu Google+ ogłosił, że rusza z grami, które tak spopularyzowały portal założony przez Marka Zuckerberga, i udostępnił m.in. pokera produkowanego przez Zyngę, kultowe Angry Birds produkowane przez Rovio Mobile oraz Bubble Island, Monster World i Diamond Dash przygotowane przez wooga. Uderzył w czuły punkt, bo gry to bardzo skuteczny sposób na przyciąganie regularnie odwiedzających portal użytkowników. Jak podawał serwis TechCrunch, każdego miesiąca na Facebooku gra 200 milionów ludzi.

Choć Google+ w porównaniu z Facebookiem gigantem nie jest, to tempo jego rozwoju jest zawrotne. Serwis wystartował 28 czerwca, a miesiąc później miał już 29 mln klientów. Dla porównania – Facebookowi dobicie do 25 mln użytkowników zajęło trzy lata.

Liczba użytkowników ma znaczenie w kontekście wpływów reklamowych, które są tym większe, im więcej osób z nich korzysta. A pula, jaką firmy będą przeznaczać na reklamę w tego typu witrynach, będzie według prognoz błyskawicznie rosła. Według eMarketera w 2012 roku portale społecznościowe podzielą między siebie 8,09 mld dol. wpływów reklamowych, czyli 10,2 proc. całości przychodów z reklam w Internecie i prawie trzy i pół razy więcej niż w 2010 roku.

Portale coraz bogatsze

Udział wydatków na reklamę w portalach społecznościowych szybko rośnie.

Według szacunków amerykańskiej firmy badawczej eMarketer na największym rynku –w USA –ich wpływy reklamowe sięgną w tym roku3,08 mld dol. To10,8 proc. wydatków na reklamy online, szacowanych na28,5 mld dol.

Globalnie w Internecie udział wpływów z reklam zamieszczanych przez firmy w portalach społecznościowych zwiększy się z4,3 proc. w2010 r. do10,2 proc. w przyszłym roku.

Wprawdzie do przegonienia Facebooka, który ma na świecie już ok. 750 mln użytkowników, Google'owi+ wciąż bardzo daleko (ostatnie dane comScore'a mówią o 29 milionach użytkowników na koniec lipca), ale potencjał tego drugiego projektu mobilizuje Facebooka do poprawiania własnych rozwiązań. Największy portal społecznościowy świata stara się teraz jak najbardziej poprawić funkcjonalności, by nie dać się ubiec szybko rosnącej konkurencji.

Nowe rozwiązania

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie