Reklama w sieci znowu wzrośnie

Firmy mogą zwiększyć wydatki na promocję w tym roku o jedną czwartą

Publikacja: 09.11.2011 01:40

Reklama w sieci znowu wzrośnie

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Eksperci przewidują, że ten rok będzie bardzo dobry dla internetowej reklamy. –  Choć brak dokładnych danych, na podstawie których można prognozować wydatki reklamowe firm w Internecie, w tym roku mogą one sięgnąć 2 mld zł – oszacowała Anna Kaczmarska, prezes IDM Net, agencji interaktywnej, która na zlecenie firm opracowuje kampanie reklamowe, na branżowej konferencji Forum IAB.

Dominik Czarnota, prezes portalu NK.pl (dawna Nasza-Klasa.pl), szacuje te wydatki maksymalnie na 2 mld zł.

Podstawowym problemem branży przy szacowaniu rynku reklamy w sieci jest to, że swoich wyników nie podaje Google, który generuje sporą jego część. IAB Polska i PricewaterhouseCoopers w cyklicznych raportach na temat rynku reklamy internetowej tylko szacują wpływy Google'a w Polsce. – Te estymacje, które opracowuje IAB Polska na nasz temat, są na tyle precyzyjne, że nie wypaczają obrazu rynku – dyplomatycznie komentował Artur Waliszewski, szef Google'a w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Jego zdaniem w tym roku firmy wydadzą na reklamę w Internecie o 20 – 25 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy IAB Polska szacowało te wydatki na 1,58 mld zł. To dawałoby wartość rynku na poziomie 1,9 – 1,98 mld zł. – Mimo to część firm z branży może widzieć stagnację wpływów, a to dlatego, że wciąż powstają nowe – zauważał.

Jak mówiła Anna Kaczmarska, wzrost całej branży to zasługa tego, że do promowania się w Internecie przekonuje się coraz więcej mniejszych firm. Niewątpliwie na korzyść całej branży przemawia też ogromna moda na kampanie reklamowe w portalach społecznościowych oraz fakt, że za pośrednictwem sieci można pozyskać dane umożliwiające personalizowanie reklam. Jak zauważał Waliszewski, wielu reklamodawców wciąż jednak nie wykorzystuje wszystkich możliwości, jakie daje im sieć.

Dom mediowy Starlink szacuje tegoroczny wzrost całego rynku reklamy w Polsce rok do roku na ok. 5 proc. To dawałoby jego wartość na poziomie ok. 7,7 mld zł.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem