Nową sferę problemów w branży komunikacyjnej stworzył Internet. – W Internecie dużo łatwiej jest dziś rozpowszechnić zarzuty na temat firm, na ogół dzieje się to anonimowo. Jest do tego wręcz idealny – zauważył Grzegorz Lindenberg, założyciel „Super Expressu", na panelu dyskusyjnym w ramach konferencji branży public relations „PR Forum". Jak dodawał, ludzie chętnie zawierzają w sieci opiniom innych internautów.

– Gdyby pojawiła się na rynku kolejna firma w rodzaju Amber Gold, od razu pierwszych 500 klientów, którzy by dzięki niej zarobili, podzieliłoby się tym w sieci, a rzeczowej strony zawierającej wyliczenia pokazujące, że to piramida finansowa, nikt by nie przejrzał – uważa Lindenberg.

W tych realiach szczególnie ważne jest, by firmy miały dopracowane przez agencje PR strategie kryzysowe, które umożliwiają błyskawiczną reakcję w trudnej sytuacji. – Jeśli wasza strategia postępowania na wypadek kryzysu przypomina któreś z dzieł Dostojewskiego, wyrzućcie ją. To musi być prosty plan działania – przekonywał Gunnar Angeltveit, prezes agencji Renomme Strategy wchodzącej w skład sieci Ecco Network. Jak dodał, w przypadku zapalnej sytuacji najczęściej popełnianymi przez firmy błędami są zbyt wolna reakcja i brak wyobraźni pozwalającej przewidzieć przyszłą skalę problemu.

W czasie konferencji przedstawione zostały też badania MillwardBrown SMG/KRC o perspektywach PR agencyjnego w Polsce, wykonane wśród specjalistów ds. marketingu, komunikacji i PR w firmach. Wynika z niego, że gros działań PR w Polsce (64 proc.) wykonywane jest w ramach PR wewnętrznego oraz że bran- ża nie spodziewa się w ciągu najbliższego roku wzrostu wydatków na jej działania. Jest natomiast przekonana, że jej rola będzie rosła. Za pięć lat według 79 proc. badanych jej rola w polskich firmach będzie duża lub bardzo duża (analogiczny wskaźnik dla tego roku wynosi 52 proc.). Konferencję „PR Forum" zorganizował Związek Firm Public Relations i magazyn „Thinktank".

W piątek wieczorem rozdane zostały też Złote Spinacze – nagrody dla najlepszych kampanii PR. Rozstrzygnięto również plebiscyt na Kampanię PR Dziesięciolecia. Decyzją internautów nagroda trafiła do agencji Partner of Promotion za projekt „Tiger jest tylko jeden".