Ciekawostką w najnowszym podsumowaniu Izby Wydawców Prasy jest lekki wzrost udziału małych dystrybutorów prasy. W ciągu roku zwiększył się on z 5,36 proc. do 5,87 proc. (IWP przeanalizowała dane z lutego tego roku). Gros rynku jest jednak wciąż obsługiwane przez dwóch gigantów: Kolportera oraz Ruch.
Według wyliczeń IWP Kolporter odpowiada za dystrybucję 51,53 proc. całego nakładu prasy w Polsce i jest to więcej niż rok wcześniej, gdy jego udział w rynku wynosił 50 proc. Ruch natomiast rozwozi 29,43 proc. nakładu (rok wcześniej było to 31,42 proc.). Trzecim dużym dystrybutorem prasy pozostaje krakowski Garmond Press z udziałem na poziomie 13,17 proc. (13,21 proc. rok wcześniej).
Najwięcej punktów sprzedaży prasy obsługuje Kolporter (27 tys.), następnie: Ruch (18,5 tys.) oraz Garmond Press (8,85 tys.). Łączna liczba punktów sprzedaży prasy spadła w tym roku o 2,6 proc. Jest ich teraz 55,15 tys.
Coraz istotniejszą część nakładów wydawców stanowią wydania cyfrowe, które – jak wynika z analizy IWP – wydawcy dystrybuują w znacznym stopniu samodzielnie. – Dystrybucja własna to ok. 43 proc. całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych – wyraźnie więcej niż w roku poprzednim (35 proc.) – podaje IWP.
Z jej danych wynika, że ponad 20 proc. udziału w rynku e-dystrybucji ma firma e-Gazety, 8 proc. to dystrybucja prowadzona poprzez e-Kiosk, Nexto, Publio, Amazon, AppStore i Google Play, a ok. 27 proc. zapewniają inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.