Po trudnych latach wydawcy gazet codziennych mogą liczyć co najmniej na stabilizację – wynika z najnowszych prognoz firmy PwC.
Rynek gazet w Polsce będzie rósł w latach 2015–2020 średnio o 0,2 proc. rocznie (liczony jako suma przychodów z reklam w gazetach papierowych i cyfrowych oraz wpływów ze sprzedaży ich wydań). W praktyce oznacza to, że zwiększy się w Polsce z 412 mln dol. do 420 mln dol., mimo że w tym samym czasie gazety na świecie będą tracić wpływy.
– W Polsce spadki nie będą się pogłębiać, bo po pierwsze, nigdy nie osiągnęliśmy takich poziomów sprzedaży jak większe rynki, a po drugie, nasz rynek dość dobrze radzi sobie z płatnościami za treści wydawców w sieci. Potwierdziły to niedawne dane Reuters Institute – mówi Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. rynku telekomunikacji, mediów, rozrywki i technologii.
Opinię tę potwierdza Marcin Kowalczyk, wiceprezes e-Kiosku SA, największego polskiego dystrybutora e-wydań. – Od kilku lat obserwujemy stały wzrost sprzedaży wydań cyfrowych. W tym segmencie tylko dzienniki ogólnopolskie zyskały w tym roku już nawet kilkanaście procent.
Z prestiżowego Reuters Institute Digital News Report wynikało, że w Polsce w ostatnim roku za dostęp do najnowszych informacji (w formie subskrypcji, e-wydania czy płatności za pojedynczy artykuł) zapłaciło już 20 proc. internautów. To więcej niż rok temu i plasuje nas w ścisłej światowej czołówce. Tylko w Norwegii wyższy odsetek internautów deklaruje, że płaci za newsy (27 proc.). Jednocześnie płatności są u nas dość niskie na tle stawek w innych krajach.