Dział mediów kontrolowanej przez Grzegorza Hajdarowicza spółki KCI odnotował mocną poprawę rentowności. Segment jest tworzony przez szykowaną do upublicznienia firmę Gremi Media i jej podmioty zależne.

– Grupa jest w okresie transformacji z producenta treści w dostawcę komplementarnych usług i produktów skierowanych do czytelników oraz abonentów mediów, zarówno drukowanych, jak i internetowych. Ukierunkowujemy swoje działania na ekspansję w obszarach biznes, finanse i prawo – komentuje Iwona Liszka-Majkowska, wiceprezes Gremi Media odpowiedzialna za sprawy finansowe.

Segment mediów ma teraz największy wpływ na wyniki finansowe grupy KCI – poza tym firma jest predeweloperem i prowadzi działalność inwestycyjną.

 

Przychody segmentu mediów w I kwartale wyniosły 27,6 mln zł, czyli o 1,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki mocnej obniżce kosztów wewnętrznych, a po części również niższej amortyzacji, segment mógł się pochwalić wzrostem zysku operacyjnego do 1,19 mln zł – to trzy razy więcej niż rok wcześniej. Czysty zysk wyniósł 0,18 mln zł wobec 0,31 mln zł na minusie rok wcześniej.

– Jeśli wyeliminować transakcje wewnątrzgrupowe, przychody grupy Gremi Media za I kwartał wyniosły 27,1 mln zł i były o 6 proc. wyższe niż rok wcześniej. Sprzedaż charakteryzuje się sezonowością i tradycyjnie w I kwartale jest niższa niż w pozostałych okresach roku – mówi Liszka-Majkowska. – Wynik EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) wyniósł 2,03 mln zł, czyli o 18 proc. więcej niż w I kwartale 2016 r., co potwierdza, że grupa koncentruje się na produktach o wysokich marżach, a średnia marżowość i zyskowność rośnie – dodaje.

Wskazuje na znaczny wzrost udziału obszaru digital w ogólnych przychodach. Digital to m.in. e-wydania, płatne serwisy cyfrowe, reklama na portalach internetowych czy e-commerce generowany przez portale: eGazety, Nexto oraz e-Kiosk.

– Przychody z obszaru digital wzrosły o 34 proc., do 10,1 mln zł, a ich udział w strukturze sprzedaży zwiększył się z 29 do 37 proc., co wskazuje, że realizujemy założoną strategię – dodaje. Liszka-Majkowska podkreśla, że rekordowo dobre przychody i zyski w I kwartale pokazał e-Kiosk, flagowa cyfrowa spółka grupy, notowana oddzielnie na New Connect.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Ogłoszenie wyników konkursu już jutro, oglądaj ralację z Gali wręczenia nagród na rp.pl

Dowiedz się więcej

Grupa utrzymała wysoką, dodatnią marżowość w obszarze dystrybucji papierowej. M.in. z uwagi na rosnący obszar digital udział przychodów z dystrybucji papierowej w przychodach grupy skurczył się z 37 do 34 proc.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy „Rzeczpospolita" pozostaje liderem sprzedaży e-wydań w segmencie dzienników. Dobry wynik utrzymuje specjalistyczny „Parkiet", poświęcony zagadnieniom rynku kapitałowego i inwestowania.

Liszka-Majkowska podkreśla, że dynamicznie rozwijającym się filarem sprzedaży grupy są usługi dodatkowe, obejmujące organizację konferencji i szkoleń, usługi PR, jak również przychody spółki Kancelarie RP, zrzeszającej kancelarie prawne.

W całym 2016 r. segment mediów KCI miał 2,51 mln zł zysku netto przy 111,2 mln zł przychodów.

Zgodnie ze strategią KCI spółka Gremi Media ma zadebiutować na NewConnect. – Mogę tylko powiedzieć, że utrzymujemy kurs na giełdę i jesteśmy w trakcie road show (spotkań z potencjalnymi inwestorami – red.) – mówi Grzegorz Hajdarowicz, prezes i główny akcjonariusz KCI. Podkreśla, że KCI jest predeweloperem i segment pokazuje wyniki głównie wtedy, gdy księguje sprzedaż aktywów deweloperom – tak było w przypadku zbycia projektu biurowego czy mieszkaniowego w Krakowie. W kwietniu spółka zawarła z Golub GetHouse umowę sprzedaży budynku z lat 70. za 30,1 mln zł. Poprzemysłowa nieruchomość po rewitalizacji zostanie zmieniona w akademik.

Ponadto KCI ma do sprzedaży trzy etapy kompleksu biurowego Gremi Business Park – chodzi o działki z pozwoleniem na budowę.