Kryzys nie zahamował wydatków

W tym roku rynek reklamy w sieci może być wart ponad 1,5 mld zł

Publikacja: 24.03.2010 20:00

PwC nie przedstawił szacunków rozwoju rynku reklamy w sieci

PwC nie przedstawił szacunków rozwoju rynku reklamy w sieci

Foto: Flickr

- Widać, że trend jest cały czas rosnący. Nawet w trudnym 2009 roku, pomimo kryzysu, rynek reklamy w Internecie wciąż notował dwucyfrowy wzrost – mówi Marcin Kałkucki, starszy menedżer w dziale audytu i usług doradczych w PricewaterhouseCoopers.

PwC bada wartość rynku internetowego w Polsce wspólnie z Internet Advertising Bureau Polska (IAB Polska). Według najnowszej edycji ich wspólnego raportu IAB AdEx, ubiegłoroczne wydatki na reklamę w sieci wyniosły w Polsce 1,37 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż w 2008 roku. Dane te uwzględniają wpływy ze sprzedaży reklam w sieci 29 firm działających w tej branży. W przypadku Google'a IAB korzysta z szacunków.

Mimo kryzysu (według Starlinka cały rynek reklamy skurczył się w ubiegłym roku o 11,4 proc., a według ZenithOptimedia – o 11,6 proc.) wydatki na reklamę w sieci zwiększały np. firmy z sektora handlowego.

W samym czwartym kwartale na reklamę w sieci w Polsce powędrowało rekordowe 425 mln zł. Połowę przychodów wciąż generują w Polsce tzw. reklamy typu display (czyli graficzne, np. bannery), ale najszybciej – aż o 26 proc. – rosły reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Szybko rosły też wpływy z e-mail marketingu, ale tu duży wzrost to efekt niskiej bazy (taka reklama stanowiła zaledwie 6 proc. rynku).

[wyimek][srodtytul]1,37 mld zł[/srodtytul] to wartość rynku reklamy w sieci w Polsce w 2009 r. wg PwC i IAB[/wyimek]

Wciąż niewielki odsetek reklamowego tortu stanowi segment wideo. W 2009 roku był to tylko 1 proc. wartości całego rynku. Na Zachodzie cieszą się coraz większym powodzeniem. – Niski udział reklamy wideo wiąże się z wciąż pokutującym na rynku przekonaniem, że infrastruktura umożliwiająca dostęp do Internetu jest w Polsce słaba, co jest nieprawdą. Drugim powodem, dla którego udział tej formy reklamy nie wzrósł w ubiegłym roku, jest to, że w czasie kryzysu firmy inwestowały raczej w tańsze formy promocji niż stosunkowo droga reklama wideo – mówił Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.

PwC nie przedstawił szacunków rozwoju rynku reklamy w sieci. – Biorąc jednak pod uwagę, jaka jest dynamika wzrostu poszczególnych sektorów reklamowych, jak np. reklama w wyszukiwarkach, tegoroczna dynamika rynku powinna być co najmniej na takim poziomie jak w ubiegłym – mówił Marcin Kałkucki. To oznaczałoby, że rynek ma szanse dobić co najmniej do 1,54 mld zł.

Według Jarosława Sobolewskiego, dyrektora generalnego w IAB Polska, w ubiegłym roku Polska znajdowała się w Europie na 11. miejscu pod względem wartości reklamy internetowej. – Granica, która oddzielała nas od takich znajdujących się wyżej krajów jak Belgia, była niewielka, bo sięgała 30 mln euro. Może się więc okazać, że w tym roku wejdziemy do pierwszej dziesiątki – mówił. W regionie o palmę pierwszeństwa powalczymy w tym roku z Czechami.

[ramka][srodtytul]Trendy na świecie[/srodtytul]

Najszybciej rozwijającym się segmentem reklamy internetowej na świecie jest tzw. reklama mobilna, skierowana do użytkowników urządzeń przenośnych. W Wielkiej Brytanii jej wartość może w tym roku wzrosnąć nawet o 38 proc. Udziały w rynku szybko zwiększa także reklama w materiałach wideo. W 2009 r. w USA wpływy z niej firma eMarketer oszacowała na ok. 1 mld dol. Do 2014 roku ma to być już 5,2 mld dol. Cały rynek reklamy w sieci w USA eMarketer szacował w ub.r. na 22,4 mld dol., ale już w 2014 roku wpływy z reklam w sieci wyniosą tam 34 mld dol. Wszędzie rośnie też wartość reklam umieszczanych w serwisach społecznościowych.

[i]-ele[/i][/ramka]

- Widać, że trend jest cały czas rosnący. Nawet w trudnym 2009 roku, pomimo kryzysu, rynek reklamy w Internecie wciąż notował dwucyfrowy wzrost – mówi Marcin Kałkucki, starszy menedżer w dziale audytu i usług doradczych w PricewaterhouseCoopers.

PwC bada wartość rynku internetowego w Polsce wspólnie z Internet Advertising Bureau Polska (IAB Polska). Według najnowszej edycji ich wspólnego raportu IAB AdEx, ubiegłoroczne wydatki na reklamę w sieci wyniosły w Polsce 1,37 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż w 2008 roku. Dane te uwzględniają wpływy ze sprzedaży reklam w sieci 29 firm działających w tej branży. W przypadku Google'a IAB korzysta z szacunków.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie