- Widać, że trend jest cały czas rosnący. Nawet w trudnym 2009 roku, pomimo kryzysu, rynek reklamy w Internecie wciąż notował dwucyfrowy wzrost – mówi Marcin Kałkucki, starszy menedżer w dziale audytu i usług doradczych w PricewaterhouseCoopers.
PwC bada wartość rynku internetowego w Polsce wspólnie z Internet Advertising Bureau Polska (IAB Polska). Według najnowszej edycji ich wspólnego raportu IAB AdEx, ubiegłoroczne wydatki na reklamę w sieci wyniosły w Polsce 1,37 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż w 2008 roku. Dane te uwzględniają wpływy ze sprzedaży reklam w sieci 29 firm działających w tej branży. W przypadku Google'a IAB korzysta z szacunków.
Mimo kryzysu (według Starlinka cały rynek reklamy skurczył się w ubiegłym roku o 11,4 proc., a według ZenithOptimedia – o 11,6 proc.) wydatki na reklamę w sieci zwiększały np. firmy z sektora handlowego.
W samym czwartym kwartale na reklamę w sieci w Polsce powędrowało rekordowe 425 mln zł. Połowę przychodów wciąż generują w Polsce tzw. reklamy typu display (czyli graficzne, np. bannery), ale najszybciej – aż o 26 proc. – rosły reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Szybko rosły też wpływy z e-mail marketingu, ale tu duży wzrost to efekt niskiej bazy (taka reklama stanowiła zaledwie 6 proc. rynku).
[wyimek][srodtytul]1,37 mld zł[/srodtytul] to wartość rynku reklamy w sieci w Polsce w 2009 r. wg PwC i IAB[/wyimek]