Producent Red Bulla zaznacza, że intencją reklamodawcy nie było obrażanie widzów. – Nasze reklamy bywają odbierane jako kontrowersyjne, więc liczymy się z tym, że nie wszystkim będą się podobać. Taki mógł być też odbiór tej reklamy. Podkreślam jednak, że zamiarem Red Bulla nie było naruszanie czyichkolwiek uczuć – mówi Anna Czerniecka, Communication Manager z Red Bull Polska.
Stworzona w konwencji poprzednich reklam pod hasłem „Red Bull doda ci skrzyyydeł“ kreskówka wystartowała teraz, bo nawiązuje do Bożego Narodzenia. Pokazuje Marię, Józefa i małego Jezusa w stajence podczas wizyty trzech, a właściwie czterech króli, bo w spocie pojawia się jeden nadliczbowy. Oprócz mirry, kadzidła i złota mędrcy przynoszą zgrzewkę puszek Red Bulla. – Red Bull? Byk? Ale ja przecież mam już wołu... – mówi Maria, patrząc na Józefa. – Mario, Red Bull to napój energetyczny. Dodaje skrzydeł. Skąd inaczej brałyby się niebiańskie zastępy! – tłumaczy czwarty król. W tle rozbrzmiewa radosne „alleluja“.
Ludzie zareagowali bardzo szybko, bo reklama wystartowała w poniedziałek. – Wpłynęły do nas skargi na ten film – przyznaje Juliusz Braun, dyrektor generalny Rady Reklamy zrzeszającej organizacje branży reklamowej.Specjaliści na razie powstrzymują się od komentarza. O tym, czy skargi zostaną podtrzymane czy też oddalone, zdecyduje komisja etyki Rady Reklamy. – Ta reklama, podobnie jak nasze pozostałe spoty emitowane w Polsce i na świecie, utrzymana jest w konwencji humorystycznej i zakłada puszczanie oka do odbiorcy. W tej kwestii polityka reklamowa firmy Red Bull pozostaje niezmienna od lat – mówi Anna Czerniecka z Red Bull Polska. Ludzie zaskarżyli reklamę jako zbyt kontrowersyjną także do KRRiT. Jak wynika z naszych informacji uzyskanych w sekretariacie jej przewodniczącego Witolda Kołodziejskiego, rada jeszcze nie zajmowała się tą sprawą.
Polacy coraz częściej zaskarżają reklamy. Są też wrażliwi na punkcie komercyjnego wykorzystania symboli religijnych. Duże kontrowersje wzbudziła w ubiegłym roku okładka magazynu „Machina“. W wizerunek Matki Boskiej wydawca wkomponował twarz piosenkarki Madonny.
Rekacje polskich odbiorców nie są czymś wyjątkowym. Niedawno w Belgii przedstawiciele Kościoła zaprotestowali przeciwko telewizyjnej reklamie młodzieżowego kanału Plug TV, w której pokazano Jezusa bawiącego się w młodzieżowym klubie.