"Rz" najbardziej opiniotwórcza

Wyjątkowo dobry grudzień dla "Rzeczpospolitej". Tylko "Rz" i "Fakt" mogły się w tym okresie pochwalić lepszymi wynikami niż przed rokiem. Inni stracili na debiucie tytułów z logo "Polska".

Aktualizacja: 06.02.2008 06:48 Publikacja: 05.02.2008 18:34

Siedziba Rzeczpospolitej, Prosta 51 w Warszawie

Siedziba Rzeczpospolitej, Prosta 51 w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Nie tylko grudzień okazał się dobry. W całym ubiegłym roku "Rzeczpospolita" była najbardziej opiniotwórczą gazetą na rynku. Według Instytut Monitorowania Mediów w ubiegłym roku powoływano się na nią 16 880 razy.

W grudniu 2007 lepsze wyniki sprzedaży niż rok wcześniej miały wśród największych dzienników tylko "Rz" i "Fakt". Jak wynika z najnowszych danych o rozpowszechnianiu płatnym razem Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, w grudniu najbardziej poprawiła sprzedaż "Rz" – jej wynik urósł o 9,9 proc., do 167 226 egz. To efekt zmiany formatu i dokładania do gazety kolekcji, m.in. filmów DVD.

Sprzedaż "Faktu" wyniosła w grudniu 510 067 egz. i była o 1 proc. wyższa niż rok wcześniej. Spadły natomiast wyniki "Gazety Wyborczej" (445 266 egz., spadek o 7,4 proc.), "Super Expressu" (202 338 egz., spadek o 4,4 proc.) i "Dziennika" (175 222 egz., spadek o 17,2 proc.).

Na spadki sprzedaży gazet mogło wpłynąć m.in. pojawienie się na rynku nowego gracza – bazującej na gazetach regionalnych "Polski" grupy Polskapresse, która wystartowała w październiku. – Ten tytuł na pewno bardziej odbiera sprzedaż gazetom ogólnopolskim niż regionalnym – uważa dr Zbigniew Bajka, prasoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zdaniem grudniowe spadki nie powinny być zaskakujące. – Ludzie wydają wtedy na kulturę i media mniej niż w innych miesiącach, bo są zajęci przedświątecznymi przygotowaniami – mówi.

Łączna sprzedaż dzienników z nagłówkiem "Polska" wyniosła w grudniu 364 501 egz., o ponad 10 proc. mniej niż w listopadzie. Nie udało się im więc na razie zrealizować założenia z przed debiutu i przegonić "Gazety Wyborczej".

Ubiegłoroczne spadki sprzedaży "Dziennika" wywołały spekulacje o planach zamknięcia gazety. Springer dementował już jednak te informacje. W 2007 roku "Dziennik" sprzedawał średnio 189 853 egz., co dawało mu czwarte miejsce w rankingu sprzedaży gazet. Liderem pozostał "Fakt" z wynikiem 514 499 egz. (wzrost o 0,2 proc. w porównaniu z 2006 r.), za nim są "Gazeta Wyborcza" – 448 139 egz. (wzrost o 3,2 proc.) i "Super Express" – 198 439 egz. (spadek o 0,8 proc.). Wynik "Rz" to 164 275 egz. (spadek o 4,9 proc.).

W grupie pism o gospodarce najwyższy, ponad 11 proc., wzrost odnotował "Parkiet", którego sprzedaż wynosiła 12 199 egz. Giełdowa gazeta była też jednym z czterech dzienników, którym wzrosły wpływy z reklam. Jak wynika z cennikowych danych Expert Monitora, w 2007 roku wpływy "Gazety Wyborczej" zwiększyły się o 11,6 proc., do 998,4 mln zł, "Rz" – o 14,5 proc., do 184,3 mln zł, "Super Expressu" – o 24 proc. do 105,3 mln zł, a "Parkietu" – o 23 proc., do 26,8 mln zł.

Największe ogólnopolskie gazety poprawiły też w ubiegłym roku czytelnictwo. Najwięcej osób średnio każdego dnia czytało "Fakt" (9,19 proc.) i "Gazetę Wyborczą" (7,81 proc.) "Super Express" czytało codziennie średnio 3,34 proc. osób, "Dziennik" – 2,85 proc., a "Rz" – 2,64 proc.

Nie tylko grudzień okazał się dobry. W całym ubiegłym roku "Rzeczpospolita" była najbardziej opiniotwórczą gazetą na rynku. Według Instytut Monitorowania Mediów w ubiegłym roku powoływano się na nią 16 880 razy.

W grudniu 2007 lepsze wyniki sprzedaży niż rok wcześniej miały wśród największych dzienników tylko "Rz" i "Fakt". Jak wynika z najnowszych danych o rozpowszechnianiu płatnym razem Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, w grudniu najbardziej poprawiła sprzedaż "Rz" – jej wynik urósł o 9,9 proc., do 167 226 egz. To efekt zmiany formatu i dokładania do gazety kolekcji, m.in. filmów DVD.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie