Światowe wydatki na reklamę spadną w tym roku o 8,5 proc., do 456,5 mld dol. – przewiduje sieć domów mediowych Zenith-Optimedia w swoim najnowszym raporcie. Wcześniej przewidywała spadek o 6,9 proc. Choć firma znów skorygowała prognozy w dół, zdaniem ekspertów najgorsze spadki podczas tego kryzysu globalny rynek reklamy ma już za sobą.
”Prognozy na trzeci i czwarty kwartał pozostają niezmienione. Jednak badania wskazują, że ogólny spadek już osiągnął najniższy punkt i powoli zacznie się podnosić” – piszą analitycy z ZenithOptimedia.
W przyszłym roku spodziewają się łagodnej poprawy sytuacji (rynek urośnie o 1,6 proc.), m.in. dzięki zimowym igrzyskom olimpijskim, Pucharowi Świata w Piłce Nożnej FIFA 2010 i wyborom uzupełniającym do amerykańskiego Kongresu.
Beneficjentem kryzysu jest reklama internetowa. Dla niej prognozy poszły w górę. W tym roku wydatki na taką reklamę na świecie mają urosnąć o 10,1 proc. (wcześniejsze prognozy mówiły o 8,6-proc. wzroście), do 56,8 mld dol., a w 2011 r. będą stanowiły już 15,1 proc. całego rynku (72,1 mld dol.).
Jak już pisaliśmy, w Polsce w tym roku firmy wydadzą na reklamę 7,43 mld zł, czyli o 4,2 proc. mniej niż rok wcześniej.