To oznacza, że w tym roku rynek reklamy netto może być wart 6,37 mld zł. – W 2010 roku spodziewamy się już minimalnego wzrostu wartości rynku o 0,8 proc., ale tutaj dużo zależy od tego, jak się zamknie IV kwartał tego roku. Wszystko wskazuje bowiem na to, że pierwszy wzrost rynek może odnotować w IV kwartale przyszłego roku – mówi „Rz” Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting i autor opublikowanego właśnie cyklicznego Ad.Media Raportu.

Narastająco po trzech kwartałach tego roku wydatki na reklamę w Polsce netto (po odliczeniu rabatów i wymian barterowych) wynosiły 4,3 mld zł, czyli aż o 16,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko w III kwartale rynek był wart 1,26 mld zł (o 15,9 proc. mniej niż rok wcześniej), przy czym najwięcej stracili w tym czasie w porównaniu z sytuacją z poprzedniego roku nadawcy radiowi. Wydatki na reklamę radiową skurczyły się aż o 20,8 proc., w prasie – o 19,6 proc., w telewizji – o 13,5 proc., a wpływy z graficznej reklamy internetowej (czyli tzw. reklamy typu display), spadły w trzecim kwartale rok do roku o 8 proc.

– Zgodnie z oczekiwaniami III kwartał przyniósł wyhamowanie tendencji spadkowej na rynku reklamy. Bardziej istotnego ograniczenia spadków spodziewamy się w ostatnim kwartale roku, co będzie jednak głównie efektem niższej bazy niż symptomem wyraźnej poprawy koniunktury na rynku reklamy – komentuje Chodorowski. Spadek wydatków na reklamę rok do roku w III kwartale był mniejszy niż w II kwartale, kiedy do mediów powędrowało 20,9 proc. mniej pieniędzy niż rok wcześniej w analogicznym okresie.

Według podanych w pierwszych dniach listopada szacunków Starlinka rynek reklamy po trzech kwartałach był w Polsce wart 4,83 mld zł, o 12 proc. mniej niż rok wcześniej.