Rynek reklamy o krok od stabilizacji

487,4 mld dol. będzie wart światowy rynek reklamy w 2012 roku - przewiduje ZenithOptimedia Group. Przyszły rok będzie pierwszym, który przyniesie wzrosty globalnych przychodów z reklamy.

Publikacja: 08.12.2009 14:01

Rynek reklamy o krok od stabilizacji

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Według nich po zaliczeniu największego spadku w tym roku, w przyszłym - 2010 - światowy rynek reklamy zacznie się powoli stabilizować. Pokryzysowy powrót do równowagi zajmie mu ok. trzy lata.

W tym roku rynek skurczy się o 10,2 proc. do 443, 7 mld dol. Analitycy ZOG lekko podnieśli jednak prognozy globalnych wpływów z reklamy w przyszłym roku i przewidują teraz, że wyniosą one wtedy 447,7 mld dol., o 0,9 proc. więcej niż w 2009 roku.

W 2011 roku globalny rynek reklamy urośnie o dalsze 3,9 proc., a w 2012 roku - o 4,8 proc. Jedynym medium, jakie opiera się kryzysowi jest Internet, który - według analityków - z czasem prześcignie prasę i w połowie przyszłej dekady stanie się drugim co do wielkości medium reklamowym na świecie. W tym roku wpływy reklamowe tego medium wyniosą na świecie 54 mld dol., ale w 2012 roku będzie to już 77,5 mld dol.

Choć analitycy ZenithOptimedia spodziewają się na reklamowym rynku małej stabilizacji już w przyszłym roku, nie wszędzie zacznie się on podnosić z kryzysu od razu. - Negatywne skutki powodowane przez zapaść rozprzestrzeniły się po świecie bardzo nierównomiernie. Rynki rozwinięte, jak USA, Europa Zachodnia i Japonia, odniosły bardzo istotne straty. Na tych rynkach w 2010 roku spodziewane jest dalsze osłabienie w związku z tym, że wzrost gospodarczy pozostanie słaby i niestabilny. Zanim w roku 2011 pojawi się umiarkowany wzrost, w USA wydatki zmniejszą się o 2,4 proc., w Europie Zachodniej - o 0,5 proc., a w Japonii - oraz 3,2 proc. - piszą eksperci z ZenithOptimedia.

W 2010 roku wzrost wydatków na reklamę będzie widoczny w Azji, w rejonie Pacyfiku (bez udziału Japonii), Ameryce Łacińskiej i w Europie Środkowo-Centralnej.

[ramka] [srodtytul] Wpływy reklamowe mediów w 2009 (i w 2010 r.)[/srodtytul]

w mld dol.

Telewizja - 171,55 (174,94)

Dzienniki - 101,99 (97,85)

Internet - 54,07 (60,35)

Magazyny - 45,12 (43,1)

Radio - 33,6 (33,1)

Reklama zewnętrzna - 28,99 (29,6)

Kino - 2,18 (2,23)

[i]Dane: ZOG[/i] [/ramka]

Według nich po zaliczeniu największego spadku w tym roku, w przyszłym - 2010 - światowy rynek reklamy zacznie się powoli stabilizować. Pokryzysowy powrót do równowagi zajmie mu ok. trzy lata.

W tym roku rynek skurczy się o 10,2 proc. do 443, 7 mld dol. Analitycy ZOG lekko podnieśli jednak prognozy globalnych wpływów z reklamy w przyszłym roku i przewidują teraz, że wyniosą one wtedy 447,7 mld dol., o 0,9 proc. więcej niż w 2009 roku.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie