Reklama

Rentowność Ery mocno w górę, ale przychody w dół

6,2-proc. spadek przychodów – do 1,756 mld zł - zanotowała w I kwartale br. Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci komórkowej Era, w porównaniu z wynikami I kwartału 2009 r

Publikacja: 12.05.2010 09:59

Tak wynika z prezentacji opublikowanej dziś przez Deutsche Telekom, niemiecką grupę konsolidującą 97 proc. udziałów polskiej spółki.

To zapewne – tak jak w przypadku Orange – efekt niższych MTR-ów (hurtowych stawek za kończenie połączenia w sieci komórkowej) oraz cen. Liczba klientów Ery była w I kw. br. nieco wyższa niż przed rokiem (choć o 137 tys. niższa niż na koniec grudnia 2009 roku). 31 marca operator odnotował 13,361 mln aktywnych kart SIM, z czego 6,722 mln stanowiły karty klientów, którzy podpisali z nią umowę (przybyło ich w ciągu trzech miesięcy 66 tys.), a 6,639 mln użytkownicy telefonów na kartę (spadek w kwartale o 204 tys.).

Mocno w górę poszła skorygowana o zdarzenia jednorazowe EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) Ery, która silnie zmniejszyła wydatki na pozyskiwanie nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów. EBITDA operatora sięgnęła 674 mln zł, czyli o 36,4 proc. więcej niż przed rokiem. Marża operatora na tym poziomie (proporcja skorygowanej EBITDA do przychodów) w I kw. br. miała wartość 38,4 proc.

Koszt pozyskania klienta (tzw. SAC) w Erze w I kwartale tego roku był o 23,4 proc. niższy niż rok wcześniej i wyniósł 82 zł. Operator mniej wydawał zarówno na to, aby zdobyć klienta kontraktowego: spadek o 21,8 proc. do 337 zł, jak i mniej lojalnego użytkownika telefonu na kartę (6 zł, czyli o 53,8 proc. mniej niż przed rokiem).

Z kolei utrzymanie już zdobytego klienta kosztowało Erę blisko połowę mniej niż w I kw. 2009 r.: wysokość tzw. SRC w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2010 r. to 265 zł wobec 513 zł rok wcześniej.

Reklama
Reklama

Spadło także ARPU (średni przychód na abonenta w miesiącu): o 10,9 proc. do 41 zł. Klient abonamentowy przynosił Erze przy tym średnio 67 zł (o 13 proc. mniej niż rok temu), a użytkownik telefonii pre-paid 15 zł (spadek o 16,7 proc.).

Era mniej niż przed rokiem wydała w I kw. br. na inwestycje. Jej tzw. CAPEX to 200 mln zł, o 44,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W raporcie DT pojawia się pozycja pokazująca najprawdopodobniej zobowiązania inwestycyjne, jakie polska firma poczyniła w okresie styczeń-marzec. Ta kwota jest już dużo wyższa.

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama