Reklama

Kolporter wyprzedza Ruch na rynku dystrybucji

Liczba punktów sprzedaży prasy w Polsce stale się kurczy, a odwieczną rywalizację między Ruchem i Kolporterem o udziały w rynku dystrybucji wygrywa kielecki Kolporter DP

Publikacja: 22.07.2010 17:03

Oczekujący na strategicznego inwestora Ruch traci udziały w rynku dystrybucji prasy. Z podsumowania kolporterskiego rynku, jakie Izba Wydawców Prasy przeprowadza co roku na podstawie danych o dostarczonych przez kolporterów nakładach prasy w lutym (pod uwagę branych było w tym roku ponad 95 proc. nakładu płatnych tytułów zarejestrowanych w ZKDP, czyli ok. 64 proc. nakładu wszystkich płatnych i bezpłatnych pism w Polsce) wynika, że – podobnie jak rok temu – spadła liczba punktów sprzedaży prasy w Polsce. W lutym ubiegłego roku było ich wszystkich prawie 67,5 tys., a rok później już 66,3 tys.

Liczba punktów, do których dowozi prasę Ruch wciąż jest na rynku najwyższa (28,6 tys., podczas gdy spółka Kolporter Dystrybucja Prasy obsługuje ich 27,3 tys.), ale także spadła – rok wcześniej było ich 30,4 tys. Także udziały Ruchu w rynku kolportażu prasy mierzonym wielkościami nakładów dostarczanych przez kolporterów zmalały (o 1,17 p. proc.). Jak wyliczyła IWP, rok wcześniej wynosiły jeszcze 41,44 proc., a w lutym tego roku – 40,27 proc. Tymczasem Kolporter DP zwiększył w tym czasie swój udział w rynku o 0,97 p. proc. (do 41,82 proc.) i został liderem udziałów w rynku dystrybucji.

Wzrósł też udział Garmond Press i Franpress, których udziały w rynku według ostatnich danych wynoszą – odpowiednio – 7,23 proc. oraz 3,14 proc. Te dwie ostatnie firmy zwiększyły także liczbę obsługiwanych punktów sprzedaży prasy. Wzrost udziału konkurencji Ruchu to nie tylko skutek słabości największego polskiego kolportera, ale też wycofania się z rynku dystrybucji prasy firmy HDS Polska (dziś jest już tylko właścicielem kilkuset saloników prasowych, do których prasę dowożą inni kolporterzy).

[ramka][b]Dystrybucja prasy:[/b]

[b]Udział kolporterów w rynku w lutym 2010 roku (w nawiasie analogiczne dane z lutego 2009 r.)[/b]:

Reklama
Reklama

[b] Ruch:[/b] 40,27 proc. (41,44 proc.)

[b] Kolporter DP:[/b] 41,82 proc. (40,85 proc.)

[b] Garmond Press:[/b] 7,23 proc. (6,98 proc.)

[b]Franpress:[/b] 3,14 proc. (2,93 proc.)

[b]Inni:[/b] 7,35 proc. (7,21 proc.)

[i] Dane: wyliczenia IWP[/i]

Reklama
Reklama

Oczekujący na strategicznego inwestora Ruch traci udziały w rynku dystrybucji prasy. Z podsumowania kolporterskiego rynku, jakie Izba Wydawców Prasy przeprowadza co roku na podstawie danych o dostarczonych przez kolporterów nakładach prasy w lutym (pod uwagę branych było w tym roku ponad 95 proc. nakładu płatnych tytułów zarejestrowanych w ZKDP, czyli ok. 64 proc. nakładu wszystkich płatnych i bezpłatnych pism w Polsce) wynika, że – podobnie jak rok temu – spadła liczba punktów sprzedaży prasy w Polsce. W lutym ubiegłego roku było ich wszystkich prawie 67,5 tys., a rok później już 66,3 tys.

Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama