Canal Plus Cyfrowy ukarany przez UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał właściciela platformy prawe 3,6 milionami złotych kary za sposób, w jaki poinformował on swoich klientów o podwyżce abonamentu

Publikacja: 19.08.2010 14:46

Siedziba Canal Plus

Siedziba Canal Plus

Foto: Fotorzepa, MS Magdalena Starowieyska

Sposób przekazania informacji o zmianie umowy, w tym o podwyżce abonamentu, nie gwarantował, że dotrze ona do klientów – uznała prezes UOKiK.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez urząd po skargach klientów Cyfry+ w listopadzie ubiegłego roku. - W jego trakcie ustalono, że spółka zawiadomiła większą część swoich klientów o zmianach m.in. umowy abonamentowej oraz regulaminu jedynie zamieszczając informację w rozsyłanym Magazynie Abonentów „PLUS+” - podaje urząd.

Zdaniem UOKiK, konsument nie mógł spodziewać się, że właśnie tam, na dwóch ostatnich stronach, znajdują się tak ważne dla niego wiadomości.

- Zmiana tak istotnego warunku umowy jak cena daje konsumentowi możliwość odstąpienia od kontraktu. Żeby mógł z tego prawa jednak skorzystać, musi wiedzieć o planowanych zmianach - podkreśla UOKiK.

W związku z tym urząd uznał, że doszło do stosowania nieuczciwych praktyk i nałożył na spółkę Canal+ Cyfrowy karę w wysokości 3,57 mln zł oraz obowiązek zamieszczania decyzji urzędu na swoich stronach internetowych przez sześć miesięcy i opublikowanie treści tej decyzji w ramach ogłoszenia w jednym z ogólnopolskich dzienników.

Właściciel platformy nie zgadza się z decyzją UOKiK i już odwołał się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Canal+ Cyfrowy kwestionuje zarówno sam zarzut, jak i wysokość kary. - Pełny tekst zmian został w czytelnej, wyróżniającej się formie zamieszczony w Magazynie Abonenta Cyfra+ „PLUS+”. Magazyn „PLUS+” jest najważniejszą formą komunikacji Canal+ Cyfrowy z abonentami, a nie – jak interpretuje to Urząd – „gazetką reklamową” - napisała w oficjalnym stanowisku Dorota Zawadzka, rzeczniczka firmy.

Zdaniem spółki kara jest za wysoka. - Zwłaszcza w świetle tego, że Urząd wszczął postępowanie na postawie zaledwie 13 skarg (które zresztą po ich wpłynięciu zostały w większości przez nas pozytywnie rozpatrzone) oraz że złożyliśmy deklarację, że w przyszłości będziemy informować abonentów o zmianach również dodatkowo w odrębnym piśmie dołączanym do Magazynu Abonenta CYFRA+ „PLUS+” - argumentuje rzeczniczka.

Sposób przekazania informacji o zmianie umowy, w tym o podwyżce abonamentu, nie gwarantował, że dotrze ona do klientów – uznała prezes UOKiK.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez urząd po skargach klientów Cyfry+ w listopadzie ubiegłego roku. - W jego trakcie ustalono, że spółka zawiadomiła większą część swoich klientów o zmianach m.in. umowy abonamentowej oraz regulaminu jedynie zamieszczając informację w rozsyłanym Magazynie Abonentów „PLUS+” - podaje urząd.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju