Kina odwiedza mniej Polaków. Ale płacą więcej za bilety do kin

Liczba sprzedanych biletów spadła w pierwszym półroczu o ok. 7 proc. Mimo to przychody polskich kin rosną. Głównie dzięki seansom 3D

Publikacja: 21.08.2010 02:51

Avatar - zeszłoroczny hit 3D

Avatar - zeszłoroczny hit 3D

Foto: 20th Century Fox

W pierwszym półroczu bieżącego roku polskie kina sprzedały 18,45 mln biletów, czyli o ok. 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku – wynika z danych Boxoffice.pl, do których dotarła „Rzeczpospolita“.

Jeśli druga połowa roku będzie podobna pod względem frekwencji w kinach, to 12 miesięcy przyniesie spadek sprzedaży biletów. W całym 2009 r. kina sprzedały ponad 39 mln wejściówek.

Mimo to – za sprawą podniesienia cen biletów na tradycyjne seanse i wyższych cen na filmy 3D – przychody polskich kin rosną. W pierwszym półroczu wartość rynku zwiększyła się o 5,8 proc., do 351,1 mln zł. Spadek frekwencji kinowej to konsekwencja wydarzeń, które miały miejsce w minionym kwartale. Były to żałoba narodowa, w czasie której kina były nieczynne, czy mistrzostwa świata w piłce nożnej w RPA, które sprawiły, że męska część widowni wolała spędzać sobotnie i niedzielne wieczory w domu przed telewizorem.

Nie pomogły filmy w trzecim wymiarze. Ucierpieli wszyscy. Także najwięksi gracze kinowi. Cinema City, rynkowy lider (pod względem liczby kin, ekranów i widowni) sprzedało w II kwartale niecałe 2,74 mln biletów, czyli o 9,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 r. Tylko dzięki bardzo dobremu pierwszemu kwartałowi w sumie półrocze mogło zamknąć z o 2,3 proc. wyższą liczbą sprzedanych biletów (7,6 mln). Wpływy z biletów Cinema City w Polsce (działa także w kilku innych krajach) rosły w tym czasie dużo szybciej. Powiększyły się o ponad 15 proc., do 146,1 mln zł. Podobnie – 15,2 proc. – urosła w tym czasie średnia cena biletów w obiektach spółki: w I połowie roku wynosiła 19,23 zł. Istotnym czynnikiem, który przyczynił się do wzrostu sprzedaży biletów i wpływów CCI w I połowie roku, były otwarcia nowych kin. Gdyby nie one, operator sprzedałby w ciągu sześciu miesięcy o ponad 15 proc. biletów mniej niż rok temu.

Multikino, drugi gracz pod względem udziałów rynkowych, nie ujawniło na razie danych za półrocze, choć prezes Piotr Zygo nie ukrywa, że także i ta firma odczuła w II kwartale „zawirowania frekwencji“. Zapewnia jednak, że pod względem finansowym dla Multikina półrocze było rekordowe, m.in. dzięki uzbrojonym w projektory 3D kinom oraz pokazom rozgrywek piłkarskich na ekranach.

Kina Centrum Filmowego Helios (trwa procedura przejmowania go przez Agorę, wydawcę „Gazety Wyborczej“) sprzedały w pierwszym półroczu 3,7 mln biletów, o 200 tys. mniej niż przed rokiem.

– Dwa weekendy, w czasie których kina były zamknięte, odpowiadają za 8 proc. sprzedaży rocznej – podkreśla Tomasz Jagiełło, prezes Centrum Filmowego Helios.

Według niego II kwartał obfitował w „odstraszacze“, do których zalicza się m.in. kampanię prezydencką. – Biorąc pod uwagę jednorazowe zdarzenia, uważam ten kwartał za udany – mówi. Z naszych obliczeń wynika, że II kwartał przyniósł Heliosowi lekki spadek przychodów. W całym półroczu grupa odnotowała też niższy zysk netto niż przed rokiem.

W pierwszym półroczu bieżącego roku polskie kina sprzedały 18,45 mln biletów, czyli o ok. 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku – wynika z danych Boxoffice.pl, do których dotarła „Rzeczpospolita“.

Jeśli druga połowa roku będzie podobna pod względem frekwencji w kinach, to 12 miesięcy przyniesie spadek sprzedaży biletów. W całym 2009 r. kina sprzedały ponad 39 mln wejściówek.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie