W poniedziałek Apple zaprezentował nowy mechanizm subskrypcji treści dostępnych na iPady iPhone’y. Usługa umożliwia firmie pobieranie 30 proc. prowizji od płatności na rzecz wydawców, dokonywanych przez klientów, którzy chcą wykupić długoterminowy dostęp do treści oferowanych w sklepie App Store.
Departament Sprawiedliwości i Federalna Komisja Handlu chcą zbadać, czy Apple nie łamie w ten sposób amerykańskiego prawa antymonopolowego. System subskrypcji nie zabrania wprawdzie wydawcom sprzedawania ich na własną rękę, ale Apple wymaga od swoich kontrahentów, by nie oferowali klientom cen niższych od cen w App Store.
Postępowanie antymonopolowe znajduje się we wstępnej fazie i może zakończyć się na tym etapie, ale zbiega się ono z rosnącym zainteresowaniem praktykami firmy, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie.
W czwartek rzeczniczka Komisji Europejskiej powiedziała, że Komisja wyraża zaniepokojenie nową formą subskrypcji zaprezentowaną przez Apple i z uwagą przygląda się dalszemu rozwoju sytuacji.