Reklama

Polska reklama wzrośnie tylko o 1,9 proc.

Ze­ni­thOp­ti­me­dia Gro­up ob­ni­ży­ła pro­gno­zy wzro­stu wy­dat­ków re­kla­mo­wych w Pol­sce w tym ro­ku, ale utrzy­ma­ła dla świa­ta

Publikacja: 16.03.2012 02:30

ZenithOptimedia to kolejny dom mediowy, który obniża swoje prognozy dla rynku. Niedawno zrobił to St

ZenithOptimedia to kolejny dom mediowy, który obniża swoje prognozy dla rynku. Niedawno zrobił to Starlink.

Foto: Rzeczpospolita

We­dług ak­tu­al­nych pro­gnoz fir­my pol­ski ry­nek re­kla­my wzro­śnie już tyl­ko o 1,9 proc., do 7,27 mld zł. Jesz­cze w grud­niu fir­ma spo­dzie­wa­ła się wzro­stu o 3,8 proc.

– Wcze­śniej­sze, bar­dziej opty­mi­stycz­ne sza­cun­ki zo­sta­ły zre­du­ko­wa­ne mię­dzy in­ny­mi z po­wo­du pro­ble­mów fi­nan­so­wych na ryn­kach eu­ro­pej­skich. Po­mi­mo mniej­sze­go ry­zy­ka fi­nan­so­wej ka­ta­stro­fy w stre­fie eu­ro pro­gno­zy go­spo­dar­cze dla Unii Eu­ro­pej­skiej wciąż są ma­ło opty­mi­stycz­ne – ko­men­tu­je w ra­por­cie An­na Mar­sza­lik­-Kra­szew­ska, p.o. dy­rek­to­ra dzia­łu roz­wo­ju ba­dań w ZOG, i do­da­je, że nie po­zo­sta­je to bez wpły­wu na sy­tu­ację w Pol­sce.

Na re­kla­mę w te­le­wi­zji po­wę­dru­je o 1,1 proc. wię­cej niż rok wcze­śniej, a w In­ter­ne­cie: o 15 proc. wię­cej. Wy­dat­ki na pro­mo­cje w ki­nach i ra­diu wzro­sną o 3,7 proc., a na re­kla­mę ze­wnętrz­ną: o 0,7 proc.

– Dzien­ni­ki i cza­so­pi­sma bę­dą no­to­wa­ły spad­ki przy­cho­dów z re­kla­my i ob­ni­że­nie swo­ich udzia­łów w tor­cie re­kla­mo­wym – do­da­ją eks­per­ci.

Mi­mo nie­pew­nej sy­tu­acji w ca­łej go­spo­dar­ce ZOG utrzy­ma­ła pro­gno­zy dla glo­bal­ne­go ryn­ku re­kla­my, któ­ry ma wzro­snąć o 4,8 proc., do 489 mld dol. – Sza­cun­ki te są wy­ższe o 0,1 pkt proc. od za­kła­da­nych w grud­niu 2011 r. Sko­ry­go­wa­ne zo­sta­ły rów­nież pro­gno­zy wy­dat­ków re­kla­mo­wych w ko­lej­nych la­tach – w 2013 r. spo­dzie­wa­ny jest wzrost o 5,3 proc. (zmia­na z 5,25 proc.), a w 2014 r. – 6,1 proc. (zmia­na z 5,8 proc.) – po­da­je fir­ma.

Reklama
Reklama

Wy­ższe pro­gno­zy wy­ni­ka­ją z mniej­sze­go ry­zy­ka kra­chu w stre­fie eu­ro i te­go, że naj­więk­si re­kla­mo­daw­cy za­po­wia­da­ją in­we­sty­cje w pro­mo­cję. – Fir­my two­rzy­ły re­zer­wy fi­nan­so­we od mo­men­tu po­gor­sze­nia się sy­tu­acji w 2008 r., dzię­ki cze­mu dys­po­nu­ją te­raz środ­ka­mi, któ­re mo­gą za­in­we­sto­wać w mar­ke­ting – po­da­je ZOG.

W Eu­ro­pie Środ­ko­wo­-Wschod­niej ry­nek re­kla­my ma wzro­snąć o 6,5 proc., do 27 mld dol. Wciąż nie­pew­na jest na­to­miast sy­tu­acja na ryn­ku za­chod­nio­eu­ro­pej­skim. Pro­gno­zo­wa­ny jest tam wzrost o 1,5 proc., do 103,5 mld dol.

We­dług ak­tu­al­nych pro­gnoz fir­my pol­ski ry­nek re­kla­my wzro­śnie już tyl­ko o 1,9 proc., do 7,27 mld zł. Jesz­cze w grud­niu fir­ma spo­dzie­wa­ła się wzro­stu o 3,8 proc.

– Wcze­śniej­sze, bar­dziej opty­mi­stycz­ne sza­cun­ki zo­sta­ły zre­du­ko­wa­ne mię­dzy in­ny­mi z po­wo­du pro­ble­mów fi­nan­so­wych na ryn­kach eu­ro­pej­skich. Po­mi­mo mniej­sze­go ry­zy­ka fi­nan­so­wej ka­ta­stro­fy w stre­fie eu­ro pro­gno­zy go­spo­dar­cze dla Unii Eu­ro­pej­skiej wciąż są ma­ło opty­mi­stycz­ne – ko­men­tu­je w ra­por­cie An­na Mar­sza­lik­-Kra­szew­ska, p.o. dy­rek­to­ra dzia­łu roz­wo­ju ba­dań w ZOG, i do­da­je, że nie po­zo­sta­je to bez wpły­wu na sy­tu­ację w Pol­sce.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama