Polska reklama wzrośnie tylko o 1,9 proc.

Ze­ni­thOp­ti­me­dia Gro­up ob­ni­ży­ła pro­gno­zy wzro­stu wy­dat­ków re­kla­mo­wych w Pol­sce w tym ro­ku, ale utrzy­ma­ła dla świa­ta

Publikacja: 16.03.2012 02:30

ZenithOptimedia to kolejny dom mediowy, który obniża swoje prognozy dla rynku. Niedawno zrobił to St

ZenithOptimedia to kolejny dom mediowy, który obniża swoje prognozy dla rynku. Niedawno zrobił to Starlink.

Foto: Rzeczpospolita

We­dług ak­tu­al­nych pro­gnoz fir­my pol­ski ry­nek re­kla­my wzro­śnie już tyl­ko o 1,9 proc., do 7,27 mld zł. Jesz­cze w grud­niu fir­ma spo­dzie­wa­ła się wzro­stu o 3,8 proc.

– Wcze­śniej­sze, bar­dziej opty­mi­stycz­ne sza­cun­ki zo­sta­ły zre­du­ko­wa­ne mię­dzy in­ny­mi z po­wo­du pro­ble­mów fi­nan­so­wych na ryn­kach eu­ro­pej­skich. Po­mi­mo mniej­sze­go ry­zy­ka fi­nan­so­wej ka­ta­stro­fy w stre­fie eu­ro pro­gno­zy go­spo­dar­cze dla Unii Eu­ro­pej­skiej wciąż są ma­ło opty­mi­stycz­ne – ko­men­tu­je w ra­por­cie An­na Mar­sza­lik­-Kra­szew­ska, p.o. dy­rek­to­ra dzia­łu roz­wo­ju ba­dań w ZOG, i do­da­je, że nie po­zo­sta­je to bez wpły­wu na sy­tu­ację w Pol­sce.

Na re­kla­mę w te­le­wi­zji po­wę­dru­je o 1,1 proc. wię­cej niż rok wcze­śniej, a w In­ter­ne­cie: o 15 proc. wię­cej. Wy­dat­ki na pro­mo­cje w ki­nach i ra­diu wzro­sną o 3,7 proc., a na re­kla­mę ze­wnętrz­ną: o 0,7 proc.

– Dzien­ni­ki i cza­so­pi­sma bę­dą no­to­wa­ły spad­ki przy­cho­dów z re­kla­my i ob­ni­że­nie swo­ich udzia­łów w tor­cie re­kla­mo­wym – do­da­ją eks­per­ci.

Mi­mo nie­pew­nej sy­tu­acji w ca­łej go­spo­dar­ce ZOG utrzy­ma­ła pro­gno­zy dla glo­bal­ne­go ryn­ku re­kla­my, któ­ry ma wzro­snąć o 4,8 proc., do 489 mld dol. – Sza­cun­ki te są wy­ższe o 0,1 pkt proc. od za­kła­da­nych w grud­niu 2011 r. Sko­ry­go­wa­ne zo­sta­ły rów­nież pro­gno­zy wy­dat­ków re­kla­mo­wych w ko­lej­nych la­tach – w 2013 r. spo­dzie­wa­ny jest wzrost o 5,3 proc. (zmia­na z 5,25 proc.), a w 2014 r. – 6,1 proc. (zmia­na z 5,8 proc.) – po­da­je fir­ma.

Wy­ższe pro­gno­zy wy­ni­ka­ją z mniej­sze­go ry­zy­ka kra­chu w stre­fie eu­ro i te­go, że naj­więk­si re­kla­mo­daw­cy za­po­wia­da­ją in­we­sty­cje w pro­mo­cję. – Fir­my two­rzy­ły re­zer­wy fi­nan­so­we od mo­men­tu po­gor­sze­nia się sy­tu­acji w 2008 r., dzię­ki cze­mu dys­po­nu­ją te­raz środ­ka­mi, któ­re mo­gą za­in­we­sto­wać w mar­ke­ting – po­da­je ZOG.

W Eu­ro­pie Środ­ko­wo­-Wschod­niej ry­nek re­kla­my ma wzro­snąć o 6,5 proc., do 27 mld dol. Wciąż nie­pew­na jest na­to­miast sy­tu­acja na ryn­ku za­chod­nio­eu­ro­pej­skim. Pro­gno­zo­wa­ny jest tam wzrost o 1,5 proc., do 103,5 mld dol.

We­dług ak­tu­al­nych pro­gnoz fir­my pol­ski ry­nek re­kla­my wzro­śnie już tyl­ko o 1,9 proc., do 7,27 mld zł. Jesz­cze w grud­niu fir­ma spo­dzie­wa­ła się wzro­stu o 3,8 proc.

– Wcze­śniej­sze, bar­dziej opty­mi­stycz­ne sza­cun­ki zo­sta­ły zre­du­ko­wa­ne mię­dzy in­ny­mi z po­wo­du pro­ble­mów fi­nan­so­wych na ryn­kach eu­ro­pej­skich. Po­mi­mo mniej­sze­go ry­zy­ka fi­nan­so­wej ka­ta­stro­fy w stre­fie eu­ro pro­gno­zy go­spo­dar­cze dla Unii Eu­ro­pej­skiej wciąż są ma­ło opty­mi­stycz­ne – ko­men­tu­je w ra­por­cie An­na Mar­sza­lik­-Kra­szew­ska, p.o. dy­rek­to­ra dzia­łu roz­wo­ju ba­dań w ZOG, i do­da­je, że nie po­zo­sta­je to bez wpły­wu na sy­tu­ację w Pol­sce.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju