Reklama
Rozwiń
Reklama

Trwa ta­ble­to­wy bo­om

W 2012 ro­ku na ca­łym świe­cie sprze­da się do 110 milionów ta­ble­tów – gło­szą naj­now­sze pro­gno­zy

Publikacja: 30.08.2012 00:30

Trwa ta­ble­to­wy bo­om

Foto: Bloomberg

 

W samym II kwartale tego roku na globalny rynek trafiło 25 milionów tabletów – podał instytut ABI Research. Zainteresowanie coraz bardziej dostępnymi na rynku urządzeniami, w coraz bardziej przystępnych cenach, wcale więc nie maleje. 25 mln sztuk to bowiem o 36 proc. więcej niż w I kwartale i aż o 77 proc. więcej niż rok wcześniej.

Apple wciąż na czele

Produkujący i sprzedający elektroniczne gadżety z logo w kształcie jabłuszka koncern z Cupertino wciąż dominował na rynku – w II kw. zagarnął 69 proc. całej globalnej sprzedaży tabletów. – 17 mln sprzedanych iPadów w tym okresie to prawie tyle, ile wynosił cały globalny rynek sprzedaży tabletów w 2010 roku – zauważa Jeff Orr, dyrektor ABI Research ds. urządzeń mobilnych.

Jak dodają analitycy ABI Research, pomimo ograniczeń handlowych nałożonych na Samsunga w procesach z Apple'em (na rynku niemieckim i koreańskim), koreański koncern pozostał numerem dwa. Kolejne miejsca zajęły Amazon (producent Kindle Fire) oraz Asus. Najsłabiej w czołówce wypadł RIM (producent BlackBerry Play-Book), który odnotował spadki w porównaniu z poprzednim kwartałem. Samsungowi (8,1 proc. udziałów w rynku) oraz Asusowi (4 proc.) udało się poprawić wyniki w tym ujęciu czasu.

Zdaniem analityków, choć sprzedaż lidera rośnie, Apple odnotował w II kwartale w porównaniu z pierwszym 4-proc. spadek średnich przychodów ze sprzedaży jednego tabletu, a rok do roku spadek ten wyniósł prawie 20 proc. Ok. milion iPadów 2 został bowiem w tym czasie sprzedanych w ramach programu edukacyjnego (możliwość zakupowania urządzeń na preferencyjnych warunkach m.in. przez instytucje naukowe – red.).

Reklama
Reklama

Skokowy wzrost sprzedaży

Druga połowa roku ma być na rynku równie udana – zarówno z uwagi na tradycyjny gorący sprzedażowo okres przedświąteczny, jak i z uwagi na właśnie ruszającą sprzedaż nowego Google Nexus 7 (najtańsza wersja kosztuje 199 dol.) oraz oczekiwany od dawna start sprzedaży kolejnej konkurencji dla iPada – Microsoft Surface. – Rynek tabletów jest na dobrej drodze do osiągnięcia w całym roku globalnej sprzedaży na poziomie 102–110 mln sztuk – uważa Jeff Orr.

Zdaniem ekspertów także w kolejnych latach szał na tablety nie wyhamuje. IHS iSuppli zakłada, że w 2015 roku producenci tabletów wprowadzą na rynek już 287,2 mln urządzeń.

Co ciekawe, w związku z ogólnymi oszczędnymi zachowaniami klientów, maleje liczba tabletów przystosowanych do odbierania mobilnego Internetu 3G/4G. W II kwartale miało go tylko 27 proc. sprzedanych urządzeń i było to mniej niż rok wcześniej.

Polski rynek zbliża się do 1 mln urządzeń

Ok. 800 tys. tabletów może być na polskim rynku na koniec tego roku. Obecnie według rozmaitych szacunków na rynku jest już ok. 500 tys. tego rodzaju urządzeń. W I kwartale 2012 roku IDC Polska oszacowała sprzedaż tego typu urządzeń na polskim rynku na 66,1 tys. Coraz popularniejsze są tanie modele. Zdaniem ekspertów obok stabilnego wzrostu sprzedaży najdroższych urządzeń, będziemy w tym roku obserwować też zwiększającą się sprzedaż właśnie tańszych modeli.

W samym II kwartale tego roku na globalny rynek trafiło 25 milionów tabletów – podał instytut ABI Research. Zainteresowanie coraz bardziej dostępnymi na rynku urządzeniami, w coraz bardziej przystępnych cenach, wcale więc nie maleje. 25 mln sztuk to bowiem o 36 proc. więcej niż w I kwartale i aż o 77 proc. więcej niż rok wcześniej.

Apple wciąż na czele

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama