Reklama
Rozwiń

Trwa ta­ble­to­wy bo­om

W 2012 ro­ku na ca­łym świe­cie sprze­da się do 110 milionów ta­ble­tów – gło­szą naj­now­sze pro­gno­zy

Publikacja: 30.08.2012 00:30

Trwa ta­ble­to­wy bo­om

Foto: Bloomberg

 

W samym II kwartale tego roku na globalny rynek trafiło 25 milionów tabletów – podał instytut ABI Research. Zainteresowanie coraz bardziej dostępnymi na rynku urządzeniami, w coraz bardziej przystępnych cenach, wcale więc nie maleje. 25 mln sztuk to bowiem o 36 proc. więcej niż w I kwartale i aż o 77 proc. więcej niż rok wcześniej.

Apple wciąż na czele

Produkujący i sprzedający elektroniczne gadżety z logo w kształcie jabłuszka koncern z Cupertino wciąż dominował na rynku – w II kw. zagarnął 69 proc. całej globalnej sprzedaży tabletów. – 17 mln sprzedanych iPadów w tym okresie to prawie tyle, ile wynosił cały globalny rynek sprzedaży tabletów w 2010 roku – zauważa Jeff Orr, dyrektor ABI Research ds. urządzeń mobilnych.

Jak dodają analitycy ABI Research, pomimo ograniczeń handlowych nałożonych na Samsunga w procesach z Apple'em (na rynku niemieckim i koreańskim), koreański koncern pozostał numerem dwa. Kolejne miejsca zajęły Amazon (producent Kindle Fire) oraz Asus. Najsłabiej w czołówce wypadł RIM (producent BlackBerry Play-Book), który odnotował spadki w porównaniu z poprzednim kwartałem. Samsungowi (8,1 proc. udziałów w rynku) oraz Asusowi (4 proc.) udało się poprawić wyniki w tym ujęciu czasu.

Zdaniem analityków, choć sprzedaż lidera rośnie, Apple odnotował w II kwartale w porównaniu z pierwszym 4-proc. spadek średnich przychodów ze sprzedaży jednego tabletu, a rok do roku spadek ten wyniósł prawie 20 proc. Ok. milion iPadów 2 został bowiem w tym czasie sprzedanych w ramach programu edukacyjnego (możliwość zakupowania urządzeń na preferencyjnych warunkach m.in. przez instytucje naukowe – red.).

Reklama
Reklama

Skokowy wzrost sprzedaży

Druga połowa roku ma być na rynku równie udana – zarówno z uwagi na tradycyjny gorący sprzedażowo okres przedświąteczny, jak i z uwagi na właśnie ruszającą sprzedaż nowego Google Nexus 7 (najtańsza wersja kosztuje 199 dol.) oraz oczekiwany od dawna start sprzedaży kolejnej konkurencji dla iPada – Microsoft Surface. – Rynek tabletów jest na dobrej drodze do osiągnięcia w całym roku globalnej sprzedaży na poziomie 102–110 mln sztuk – uważa Jeff Orr.

Zdaniem ekspertów także w kolejnych latach szał na tablety nie wyhamuje. IHS iSuppli zakłada, że w 2015 roku producenci tabletów wprowadzą na rynek już 287,2 mln urządzeń.

Co ciekawe, w związku z ogólnymi oszczędnymi zachowaniami klientów, maleje liczba tabletów przystosowanych do odbierania mobilnego Internetu 3G/4G. W II kwartale miało go tylko 27 proc. sprzedanych urządzeń i było to mniej niż rok wcześniej.

Polski rynek zbliża się do 1 mln urządzeń

Ok. 800 tys. tabletów może być na polskim rynku na koniec tego roku. Obecnie według rozmaitych szacunków na rynku jest już ok. 500 tys. tego rodzaju urządzeń. W I kwartale 2012 roku IDC Polska oszacowała sprzedaż tego typu urządzeń na polskim rynku na 66,1 tys. Coraz popularniejsze są tanie modele. Zdaniem ekspertów obok stabilnego wzrostu sprzedaży najdroższych urządzeń, będziemy w tym roku obserwować też zwiększającą się sprzedaż właśnie tańszych modeli.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama