Reklama
Rozwiń

Reklama w Polsce gorzej niż w Europie

Dom mediowy ZenithOptimedia Group kolejny raz obniżył prognozy dla polskiego rynku reklamy w tym roku. Wypadniemy gorzej niż średnia europejska

Publikacja: 01.10.2012 03:53

Reklama w Polsce gorzej niż w Europie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Według najnowszych prognoz wydatki reklamowe w Polsce w tym roku nie dobiją już nawet do 7 mld zł – sięgną 6,8 mld zł, co oznacza, że będą niższe od tych w 2011 roku o 4,9 proc. To spora korekta – jeszcze w maju ZOG spodziewał się zaledwie symbolicznego spadku rynku reklamy o 0,7 proc., a wcześniej mówił o jego spodziewanym wzroście.

– Sytuacja na rynku reklamowym jest odzwierciedleniem spowolnienia wzrostu gospodarczego. W II kw. polska gospodarka wyraźnie zwolniła. Dynamika wzrostu PKB była niższa, niż się spodziewano – zaledwie 2,4 proc., podczas gdy trzy miesiące wcześniej ten wskaźnik wynosił 3,5 proc. – podaje ZOG.

Rynek reklamy telewizyjnej skurczy się w tym roku o 6,1 proc., reklamy zewnętrznej o 5,6 proc., gazet o 18,7 proc., a magazynów o 16,2 proc.

„Szansą dla prasy są długie, pogłębione teksty i publikacje, a także rynki niszowe: nabywcy tytułów fachowych i specjalistycznych" – piszą analitycy ZOG. Pozostałe media wzrosną. Internet zyska w porównaniu z 2011 rokiem 8 proc., kino 3,7 proc., a radio 1,7 proc.

Z takimi przewidywaniami Polska wypadnie gorzej niż cała strefa euro, w której ZOG spodziewa się w tym roku spadku wydatków na reklamę o 3,1 proc. – Strefa euro uniknie w tym roku katastrofy gospodarczej (jaką byłby jej rozpad), a następnie jej gospodarka zacznie się powoli, ale miarowo umacniać. W oparciu o te założenia ZenithOptimedia szacuje, że wydatki reklamowe w strefie euro wzrosną w 2013 roku o 0,9 proc. i o 2,3 proc. w 2014 – podano w raporcie.

Reklama
Reklama

Optymistyczne są również przewidywania dla rynku globalnego. Wprawdzie także skorygowano je w dół, ale wciąż spodziewany jest wzrost wydatków o 3,8 proc., do 502 mld dol. (wcześniej była mowa o 4,3-proc. wzroście). – W 2013 roku spodziewany jest wzrost o 4,6 proc., a w 2014 r. o 5,2 proc. – podaje ZOG.

Według najnowszych prognoz wydatki reklamowe w Polsce w tym roku nie dobiją już nawet do 7 mld zł – sięgną 6,8 mld zł, co oznacza, że będą niższe od tych w 2011 roku o 4,9 proc. To spora korekta – jeszcze w maju ZOG spodziewał się zaledwie symbolicznego spadku rynku reklamy o 0,7 proc., a wcześniej mówił o jego spodziewanym wzroście.

– Sytuacja na rynku reklamowym jest odzwierciedleniem spowolnienia wzrostu gospodarczego. W II kw. polska gospodarka wyraźnie zwolniła. Dynamika wzrostu PKB była niższa, niż się spodziewano – zaledwie 2,4 proc., podczas gdy trzy miesiące wcześniej ten wskaźnik wynosił 3,5 proc. – podaje ZOG.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama