Reklama

Widzowie naziemnej telewizji oglądaj dłużej

Oglądający za darmo naziemną telewizję cyfrową, spędzają przed nią więcej czasu niż klienci płatnej telewizji.

Publikacja: 11.09.2013 01:35

Widzowie naziemnej telewizji oglądaj dłużej

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Tak wynika z najnowszych danych firmy Nielsen Audience Measurement, badającej telewizyjną oglądalność. Widzowie mający dostęp wyłącznie do naziemnej telewizji cyfrowej oglądają telewizję każdego dnia średnio przez 4 godziny i 22 minuty, podczas gdy widzowie płatnych platform satelitarnych i sieci kablowych – przez 4 godziny i osiem minut. – Dłużej ogląda telewizję ten widz, który w ostatnim czasie dostał możliwość oglądania znacznie poszerzonej oferty programowej – tłumaczy Michał Szczepankiewicz z Nielsen Audience Measurement. (Cyfryzacja przyniosła widzom naziemnej telewizji 19 stacji w miejsce dotychczasowych kilku).

Badania pokazują, że te 28 proc. gospodarstw domowych, które oglądają w Polsce tylko bezpłatną naziemną telewizję, skupiają głównie osoby samotne, mało zarabiające (połowa deklaruje miesięczny dochód poniżej 1,8 tys. zł), często w ogóle zaliczane dotąd do tzw. grupy cyfrowo wykluczonej.

Trwają przetasowania

Branża bacznie przygląda się teraz widzom naziemnej telewizji cyfrowej, bo to pierwsze miesiące po całkowitym przejściu Polski na cyfrowe nadawanie naziemne. Skutkiem jest przemieszczanie się do bezpłatnej oferty naziemnej pragnących zaoszczędzić widzów najtańszych pakietów płatnych telewizji. – Zbadaliśmy, że między listopadem 2012 roku a sierpniem tego roku 6 proc. gospodarstw korzystających z oferty operatorów satelitarnych i 4,4 proc. gospodarstw z dostępem do oferty kablówek  zrezygnowało z nich na rzecz odbierania telewizji wyłącznie z eteru – mówił Szczepankiewicz. Dodaje jednak, że w tym samym czasie 3,5 proc. gospodarstw dotychczas odbierających wyłącznie naziemną telewizję przeszło do sieci kablowych, a dalsze 5,5 proc. – do platform.

Na rynku trwają przetasowania, które zakończą się zapewne dopiero po tym, jak do oferty naziemnej telewizji cyfrowej dołączą ostatnie planowane w niej kanały (stanie się to w kwietniu przyszłego roku i będą to: TV Trwam, dziecięca stacja TVP ABC, filmowa Stopklatka TV oraz edukacyjno-poznawcza Fokus TV).

Nadawcy zastanawiają się teraz, co dalej z cyfrową telewizją. Ruszyła debata, która może się w Polsce zakończyć przyznaniem kolejnych częstotliwości na następne, tym razem już zapewne płatne cyfrowe kanały naziemne. Rząd będzie bowiem musiał teraz we współpracy z innymi państwami unijnymi zdecydować, jak zagospodarować uzyskane po przejściu z analogowej na cyfrową telewizję dodatkowe częstotliwości (czyli tzw. drugą dywidendę cyfrową).

Reklama
Reklama

Będzie więcej kanałów?

– KRRiT uważa, że drugą dywidendę powinno się przeznaczyć na nadawanie telewizyjne. Gospodarzami tego procesu są jednak rząd, UE i w pewnym zakresie Europejska Unia Nadawców. Rząd nie ma jeszcze w tej sprawie wypracowanego stanowiska, ale raczej sprzyja temu, żeby te częstotliwości zostały przeznaczone pod technologie szerokopasmowe. Być może uda się znaleźć jakieś rozwiązanie pośrednie – mówił Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, na wczorajszej konferencji Nielsena nt. cyfryzacji telewizji.

Bez dodatkowego spektrum dla cyfrowej telewizji nadawcy nie będą mogli np. w ramach naziemnej telewizji cyfrowej nadawać w wysokiej rozdzielczości (HD). Jedyne tej w ofercie stacje nadawane w HD – TVP 1 i TVP 2 – mogą zniknąć z niej w kwietniu przyszłego roku, gdy TVP 1 i TVP 2 przestaną być już podwójnie nadawane (było to rozwiązanie przejściowe, stosowane tylko w czasie uruchamiania usługi).

Tak wynika z najnowszych danych firmy Nielsen Audience Measurement, badającej telewizyjną oglądalność. Widzowie mający dostęp wyłącznie do naziemnej telewizji cyfrowej oglądają telewizję każdego dnia średnio przez 4 godziny i 22 minuty, podczas gdy widzowie płatnych platform satelitarnych i sieci kablowych – przez 4 godziny i osiem minut. – Dłużej ogląda telewizję ten widz, który w ostatnim czasie dostał możliwość oglądania znacznie poszerzonej oferty programowej – tłumaczy Michał Szczepankiewicz z Nielsen Audience Measurement. (Cyfryzacja przyniosła widzom naziemnej telewizji 19 stacji w miejsce dotychczasowych kilku).

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama