Niższe prognozy dla światowej reklamy

Światowe Stowarzyszenie Badań nad Reklamą obniżyło swoje prognozy tempa wzrostu światowych wydatków na reklamę w przyszłym roku.

Publikacja: 10.12.2014 15:56

Światowe Stowarzyszenie Badań nad Reklamą obniżyło swoje prognozy tempa wzrostu światowych wydatków

Światowe Stowarzyszenie Badań nad Reklamą obniżyło swoje prognozy tempa wzrostu światowych wydatków na reklamę w przyszłym roku.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Według aktualnych szacunków WARC w przyszłym roku rynek wzrośnie o 4,8 proc., choć wcześniej szacowano to tempo na 5,3 proc. – Powodem tego ruchu była cała grupa czynników, w tym ryzyko stagnacji gospodarczej w strefie euro, spowolnienie wzrostu gospodarczego w niektórych częściach Azji oraz napięcie utrzymujące się wokół sytuacji na Ukrainie – podają analitycy WARC.

Niekorzystny wpływ na sytuacje w reklamie ma też sytuacja w Rosji. Rosyjski rynek reklamy, który pierwotnie miał wzrosnąć w przyszłym roku o 7,2 proc., teraz ma według ekspertów szansę na zaledwie 2 proc. wzrost. Powodem jest oczywiście niepewność związana a sytuacją polityczną w tym kraju, ale także spadające ceny ropy i słaby rubel.

Podobnie prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia.

- Konflikt na Ukrainie zachwiał rynkiem reklamowym w Europie Wschodniej. W odpowiedzi na nałożone sankcje Rosja wprowadziła własne. Zbiegło się to w czasie z gwałtownym spadkiem cen ropy naftowej, głównego towaru eksportowego Rosji. Po wielu latach dwucyfrowych wzrostów rosyjskiego rynku reklamowego, tegoroczne prognozy zapowiadają wzrost o zaledwie 1,8 proc. W przyszłym roku wydatki na reklamę w Rosji będą wyższe o 1,1 proc. Wzrosty są spodziewane również w kolejnych latach ? o 4,6 proc w 2016 i o 9,2 proc. w 2017 roku – podała firma w nowych prognozach z tego tygodnia.

Jeszcze bardziej odczuwa skutki konfliktu z Rosją Ukraina. Według ZOG w tym roku wydatki na tamtejszym rynku reklamowym będą niższe o 49 proc., w przyszłym – o kolejne 10 proc., ale już w latach 2016-2017 spodziewane są wzrosty o 6 proc.

Reklama
Reklama

Według WARC największe wzrosty wydatków reklamowych odnotują w przyszłym roku Indie (15,1 proc.) oraz Chiny (10,1 proc.). Prognozy dla Brazylii zostały ścięte do 3,7 proc. (z 4,3 proc.), w związku z czym trzecim najszybciej rosnącym rynkiem reklamowym świata w przyszłym roku będzie Wielka Brytania z 6,9 proc. wzrostu.

Według aktualnych szacunków WARC w przyszłym roku rynek wzrośnie o 4,8 proc., choć wcześniej szacowano to tempo na 5,3 proc. – Powodem tego ruchu była cała grupa czynników, w tym ryzyko stagnacji gospodarczej w strefie euro, spowolnienie wzrostu gospodarczego w niektórych częściach Azji oraz napięcie utrzymujące się wokół sytuacji na Ukrainie – podają analitycy WARC.

Niekorzystny wpływ na sytuacje w reklamie ma też sytuacja w Rosji. Rosyjski rynek reklamy, który pierwotnie miał wzrosnąć w przyszłym roku o 7,2 proc., teraz ma według ekspertów szansę na zaledwie 2 proc. wzrost. Powodem jest oczywiście niepewność związana a sytuacją polityczną w tym kraju, ale także spadające ceny ropy i słaby rubel.

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama