Z Internetu korzysta w Polsce codziennie już 71 proc. osób wchodzących do sieci, podczas gdy z telewizji – 65 proc. - wynika z badania, jakie organizacja IAB Polska przeprowadziła na ponad 3,5 tys. internautów w Polsce, Bułgarii, Macedonii, Rumunii, Serbii, na Słowacji, w Słowenii i Turcji. Na kolejnych miejscach są radio, którego słucha codziennie ponad połowa (52 proc.) Polaków, następnie gazety( 21 proc.) oraz magazyny (14 proc.).
Gazety mniej popularne w Polsce niż w regionie
Co ciekawe, o ile w przypadku Internetu Polski wskaźnik jest wyższy niż w całym regionie (tam do sieci wchodzi codziennie 66 proc. internautów), po gazety sięga codziennie mniejszy odsetek osób korzystających z sieci niż wynosi średnia dla wszystkich przebadanych krajów (28 proc.). Ci którzy czytają gazety codziennie, najczęściej (43 proc. wskazań) spędza nad nimi mniej niż pół godziny. Największa grupa użytkowników sieci (32 proc.) deklaruje, że po gazety sięga raz w tygodniu.– Zachowania polskich internautów wskazują na to, że Internet jest dziś najbardziej angażującym ich medium i przegania pod tym względem tradycyjne media. Zakres aktywności podejmowanych przez Internet jest znacznie większy niż w przypadku tradycyjnych mediów. Z jednej strony powszechną i ważną aktywnością jest w sieci korzystanie z maila i czytanie newsów, z drugiej obserwujemy rosnąca role Internetu w procesach zakupowych i dostępu do rozrywki – komentuje w raporcie Agnieszka Ogrocka, menedżer ds. badań z Onet.pl. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy zakupy przez Internet zrobiły 64 proc. polskich internautów. Najpowszechniej w sieci kupowane jest oprogramowanie i książki.
Internet jest tez dla polskich internautów głównym źródłem informacji (deklaruje tak 65 proc. z nich), wyprzedzającym rodzine i przyjaciół (51 proc.) i telewizję (42 proc.) oraz pozostałe media. W rankingu najbardziej wiarygodnych źródeł informacji sieć znajduje się jednak za rodziną i znajomymi, ekspertami oraz informacjami korporacyjnymi, ale wciąż wyprzedza inne media.
Stacjonarne komputery do lamusa
Zmiany zaszły także jeśli chodzi o łączące się z siecią urządzenia, z jakich najczęściej korzystamy. Wygodniejsze mobilne urządzenia zdecydowanie przegoniły już pod względem popularności stacjonarne komputery. Z laptopów korzysta w Polsce 68 internautów, a ze smartfonów – już 67 proc. podczas gdy ze stacjonarnych komputerów: 42 proc.
Tradycyjny telefon komórkowy ma 24 proc. internautów, tablet: 23 proc., a czytnik książek – 4 proc. – Polscy internauci , jak pozostali przebadani w regionie, bardzo często korzystają z wielu ekranów na raz. 85 proc. z nich używa kilku ekranów (telewizora, smartfona, tabletu, komputera, itd.) jednocześnie – komentuje Robert Wielgo z zarządu IAB Polska.