Reklama

Telewizja Polska dostała pożyczkę

Skarb Państwa reprezentowany przez premier Beatę Szydło wsparł państwową telewizję kwotą 800 mln zł.

Aktualizacja: 10.08.2017 06:14 Publikacja: 09.08.2017 20:26

Telewizja Polska dostała pożyczkę

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

Taką informację podał w środę serwis Superbiz.se należący do Grupy ZPR, a za nim kolejne media.

Potwierdza ją Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. „21 lipca między Skarbem Państwa a Telewizją Polską zawarta została umowa, na mocy której Skarb Państwa reprezentowany przez Prezesa Rady Ministrów udzielił spółce pożyczki" – przekazało nam centrum informacyjne resortu.

TVP nie odpowiedziała nam na pytania, na co konkretnie przeznaczy uzyskane pieniądze. Wiadomo, że spółka, kierowana od października 2016 roku przez Jacka Kurskiego, wydaje od dawna więcej, niż uzyskuje ze sprzedaży czasu antenowego i z abonamentu RTV razem. Reklama odpowiada za większość jej wpływów (około 75 proc. dla spółki, różnie dla poszczególnych kanałów), co zdaniem ekspertów zaprzecza sensowi istnienia stacji, której funkcja powinna być skoncentrowana na misji.

Niskie wpływy z abonamentu to efekt niskiej skłonności społeczeństwa do jego uiszczania. Z wyliczeń TVP wynika, że opłaty nie wnosi około 66 proc. gospodarstw domowych, co stanowi dużo wyższy odsetek niż w innych krajach Europy.

W ściągalności abonamentu pomóc miała specjalna ustawa, ale (na razie?) rząd zaniechał tego pomysłu. Przeciwko przepisom, które angażowały prywatne podmioty w pozyskiwanie i przekazywanie danych o posiadaczach odbiorników telewizyjnych, opowiedziało się wiele osób, w tym szefowie sieci kablowych, platform satelitarnych i firmy zrzeszające przedstawicieli branży. Przekonywano, że abonenci płatnych telewizji są skłonni zrezygnować z ich usług, aby uniknąć „donosu".

Reklama
Reklama

Przekonywaniu Polaków do finansowania publicznych mediów nie sprzyja też krytykowana za jakość i brak obiektywizmu strona informacyjna TVP. Lipiec sprzyjał jednak jej kanałom informacyjnym i ich widownia urosła rok do roku – wynika z danych opublikowanych przez Wirtualnemedia.pl.

W ubiegłym roku przy 365 mln zł wpływów z abonamentu (spadły rok do roku o 9,6 proc.), 872 mln zł wpływów z reklamy i sponsoringu telewizja zanotowała 180 mln zł straty netto. O tym, że potrzebuje wsparcia, mówił publicznie Maciej Stanecki, wiceprezes TVP. Według niego „perspektywa 2018 roku, 100-lecia polskiej niepodległości, wymaga inwestycji". Od początku roku w kuluarach słychać było, że rząd wesprze TVP, ale szczegóły długo nie były znane. Techniczną stroną pożyczki zajął się resort finansów, który miał zadbać, aby jej warunki były rynkowe.

Taką informację podał w środę serwis Superbiz.se należący do Grupy ZPR, a za nim kolejne media.

Potwierdza ją Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. „21 lipca między Skarbem Państwa a Telewizją Polską zawarta została umowa, na mocy której Skarb Państwa reprezentowany przez Prezesa Rady Ministrów udzielił spółce pożyczki" – przekazało nam centrum informacyjne resortu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
TVN może zmienić właściciela. Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama