Reklama

Strumień inspiracji

Polską edycję Europejskiego Roku Dziedzictwa Narodowego wizualnie ilustrują plakaty zaprojektowane przez Krzysztofa Radoszka.

Aktualizacja: 15.06.2018 11:21 Publikacja: 15.06.2018 11:01

Strumień inspiracji

Foto: materiały prasowe

Motywem przewodnim polskiej edycji ERDK jest wielobarwny pegaz, oparty na kształcie antycznej figurki z brązu, która przywołuje najstarsze dzieła sztuki – powiedział nam Krzysztof Radoszek, twórca. – Wypełniające ją obrazy i artefakty wskazują na wielość wątków europejskiej historii sztuki jako niekończący się strumień inspiracji: od rzymskich mozaik, przez architekturę i symbole różnych epok, aż po ikony współczesności.

Seria citylightów z hybrydowymi postaciami kontynuuje tę opowieść, akcentując ponadczasowość dziedzictwa poprzez podkreślenie żywotności kultury.

– W figurach dzisiejszych hipsterów kontrastowo przeplatają się motywy, znaczenia i tradycje z przeszłości – dla wyrażenia nadziei, że ich przedefiniowanie, a nawet użycie w internetowych memach to współczesne wehikuły, które przeniosą „genom" kultury w przyszłość – kontynuuje Radoszek. – By uświadomić odbiorcy, jak nieoczywiste może być dziedzictwo kulturowe, oprócz niekwestionowanych dzieł wykorzystałem architekturę socrealizmu, niemal folkową ceramikę z Bolesławca czy modę na jarmuż, który zresztą okazał się jednym z najstarszych polskich „zabytków" kulinarnych. Przy tworzeniu grafik świadomie grałem konwencją remiksów graficznych, które także amatorzy generują w aplikacjach smartfonowych lub układają z wycinków prasowych. Zależało mi na pewnej nonszalancji i surowości. Powstałe obrazy, choć wykonane precyzyjnie i cyfrowo, są przez to bliższe raczej kolażom Dalego czy Szymborskiej niż reklamowej stylistyce Horowitza.

Jak dodaje artysta, wspomniane motywy są rozwijane, tworząc kolekcję unikatów modowych i gadżetów, które zostaną użyte w sesjach zdjęciowych.

– Zachęcamy również do wykorzystania udostępnionych grafik w tworzeniu własnych projektów, które wezmą udział w konkursie – nagrodą jest realizacja pomysłu! – nawołuje Radoszek.

Reklama
Reklama

Kampania była pokazywana na ulicach Krakowa, Warszawy, Łodzi, Katowic i Bielska-Białej, a do połowy lipca będzie ją można oglądać na ulicach Opola.

– Naszym celem – jak to zresztą widać na plakatach – było pokazanie bardzo różnych aspektów dziedzictwa kulturowego – powiedziała nam Aleksandra Lipczak z MCK. – Dziedzictwo to w końcu nie tylko zabytkowe obiekty, ale też tradycje gastronomiczne, muzyka czy przedmioty codziennego użytku – jak pokazana na jednym z obrazów ceramika. Jak pisał znany heritolog Gregory Ashworth, za dziedzictwem stoi zawsze subiektywny wybór: każda zbiorowość i jednostki tworzą je z wybranych zasobów i wspomnień. Chcieliśmy więc zaprezentować dziedzictwo jako coś bliskiego, namacalnego, należącego do wszystkich. Stąd wziął się pomysł, żeby na plakatach pokazać „stopienie" ludzkich postaci z nieożywioną materią.

Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama