Jak zmienia się rola dyrektorów marketingu w organizacji?

O tym, jak ważna dla firmy jest sprzedaż produktów lub usług, nie trzeba nikogo przekonywać. Odpowiedni poziom tej sprzedaży zapewnia nie tylko trwanie przedsiębiorstwa na rynku, ale też wspiera jego rozwój. Tę jedną z kluczowych aktywności firmy nadzoruje najczęściej dyrektor marketingu. Czym ponadto powinien zajmować się szef marketingu? W jakim kierunku powinna ewaluować jego rola w organizacji?

Aktualizacja: 24.04.2014 17:16 Publikacja: 24.04.2014 16:57

Jak zmienia się rola dyrektorów marketingu w organizacji?

Foto: ROL

Z roku na rok od stanowiska dyrektora marketingu, które dla wielu dojrzałych i stabilnych przedsiębiorstw jest jednym z najważniejszych, zarządy wymagają coraz więcej. Zmienia się przy tym jego rola w organizacji – w kierunku autentycznego partnera biznesowego. Wspiera on zarząd oraz innych szefów struktur, dostarczając im informacji istotnych z punktu widzenia całego biznesu, a nie tylko działań w zakresie sprzedaży, promocji czy relacji z klientami. Jest przy tym skoncentrowany na obniżaniu kosztów oraz rozumie znaczenie innych obszarów firmy w powodzeniu biznesu.

 

Zadania szefa marketingu

Zadania dyrektora marketingu powinny być ukierunkowane przede wszystkim na ustalanie celów marketingowych firmy, tworzenie i wdrażanie planów marketingowych w celu zapewnienia określonego poziomu sprzedaży, udziału w rynku oraz rentowności produktów lub usług. Powinny też skupiać się wokół analiz otoczenia zewnętrznego przedsiębiorstwa i jego konkurencji, by mogło ono wykorzystać każdą nadarzającą się szansę rynkową. W tym kontekście nie mniej istotne są także działania na rzecz budowania wizerunku firmy – solidnej i rozpoznawalnej na rynku marki. Ale to nie wszystko...

 

To klient jest szefem

Sukces strategii marketingowych przedsiębiorstw od wielu lat bazuje na tej samej fundamentalnej zasadzie. Polega ona na zrozumieniu potrzeb klientów, ich zaspokajaniu, a jednocześnie budowaniu zaufania klientów do firmy i marki. W dzisiejszych czasach musi ona być jednak wdrażana zupełnie innymi metodami. Klienci nie chcą być bowiem traktowani jako segment rynku, ale jako osoby, indywidualności. Nowe podejście do marketingu powinno zatem obejmować nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z klientami w całej swej złożoności, z uwzględnieniem ich upodobań i wzajemnych powiązań. To na dyrektorze marketingu spoczywa obowiązek wdrożenia tych zmian w organizacji. Powinien przy tym zacząć od przemyślenia swojej nowej roli w organizacji, a niekiedy także podniesienia niezbędnych do tej nowej roli kwalifikacji. Co zatem powinny obejmować kwalifikacje zawodowe szefa marketingu?

 

Kwalifikacje dyrektora

Wdrożone w firmie nowe podejście do marketingu może bezpośrednio wpływać na poprawę jej wyników finansowych oraz postrzeganie marki. Musi być jednak wsparte wystarczającym doświadczeniem zawodowym i wiedzą szefa działu marketingu. Kluczowe w tym względzie mogą okazać się :

Osiągnięcie tak znaczącego efektu synergii w odniesieniu do całości firmy wydaje się nierealne bez zaangażowania sprawnego i wykwalifikowanego zespołu pracowniczego. Przekonali się o tym uczestnicy IV edycji Konkursu Dyrektor Marketingu Roku. Gala finałowa z ich udziałem odbędzie się w dniu 29 maja 2014 r. w Warszawie. Więcej informacji na stronie: http://www.mediarun.com/awards/. Ideą pomysłodawców tego konkursu jest nagradzanie najlepszych marketerów w Polsce, którzy – w kontekście omawianego wyżej nowego podejścia do marketingu – wyróżniają się właśnie skutecznością, nieszablonowym myśleniem i profesjonalizmem w działaniach.

Z roku na rok od stanowiska dyrektora marketingu, które dla wielu dojrzałych i stabilnych przedsiębiorstw jest jednym z najważniejszych, zarządy wymagają coraz więcej. Zmienia się przy tym jego rola w organizacji – w kierunku autentycznego partnera biznesowego. Wspiera on zarząd oraz innych szefów struktur, dostarczając im informacji istotnych z punktu widzenia całego biznesu, a nie tylko działań w zakresie sprzedaży, promocji czy relacji z klientami. Jest przy tym skoncentrowany na obniżaniu kosztów oraz rozumie znaczenie innych obszarów firmy w powodzeniu biznesu.

Pozostało 81% artykułu
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy