Zakup auta: jaki samochód do firmy?

Dzisiejsza oferta marek samochodowych może przyprawić o zawrót głowy. Jak się odnaleźć wśród tylu modeli aut i wybrać najlepsze do naszej firmy? Postaramy się pomóc w tym trudnym zadaniu

Publikacja: 28.10.2014 13:54

Zakup auta: jaki samochód do firmy?

Foto: ROL

Podstawowym pytaniem jest, czy potrzebujemy samochodu osobowego czy dostawczego, co warunkuje charakter działalności naszej firmy.

 

Auto osobowe

Jeśli poszukujemy pojazdu stricte osobowego, dalsze decyzje zależą od tego, czy będzie on wykorzystywany przez handlowca czy może menedżera. Ma to wpływ na wybór klasy pojazdu. Pracownicy niższego szczebla poruszają się zwykle mniejszymi samochodami pokroju Toyoty Aygo (segment A) czy Renault Clio (segment B). Przedstawiciele drugiej grupy przeważnie otrzymują samochody kompaktowe, np. Skodę Octavię, lub auta segmentu D, np. Opla Insginię czy Toyotę Avensis. Pracownicy najwyższych szczebli jako auta służbowe wykorzystują najbardziej prestiżowe modele marek Premium, w tym także SUV-y – Audi, BMW, Mercedesa czy Lexusa.

 

Auto dostawcze

W przypadku samochodów dostawczych zadanie również nie jest proste. Przedsiębiorcy mogą dowolnie przebierać w pojazdach różnych rozmiarów i rodzajów. Jeśli auto będzie eksploatowane głównie w warunkach miejskich i będzie służyć do przewozu niewielkich bagaży lub drobnych towarów, warto zastanowić się nad małym autem miejskim w odmianie transportowej, przykładowo dwuosobową Toyotą Yaris, Oplem Corsą Van lub autem typu kombivan, np. Ford Transit Courier, zbudowanym na bazie samochodu segmentu B, ale znacznie wyższym i pojemniejszym. Wtedy koszty eksploatacji będą niskie, a jazda i parkowanie w mieście znacznie łatwiejsze.

Jeśli jednak potrzebujemy auta typowo dostawczego, który przewiezie niemal każdy rodzaj towaru, należy zdecydować się na większy furgon, taki jak Toyota Hiace czy Fiat Ducato. Tego rodzaju pojazdy występują z szeroką ofertą długości i szerokości nadwozia, a nawet jako same podwozia do zabudowy z kabiną. Dostępne są również typowo pasażerskie odmiany takich samochodów, również luksusowe, którymi nie powstydzimy się odebrać delegacji z lotniska, a które świetnie posłużą nam także na wakacjach z rodziną – patrz Mercedes Klasy V. Każdy może wybrać coś dla siebie. Gdy mamy zamiar użytkować pojazd poza utwardzonymi drogami, warto zastanowić się nad napędem 4x4. Jeśli teren jest rzeczywiście trudny, np. plac budowy, powinniśmy zainteresować się samochodem typu pick-up (np. Toyota Hilux, Mitsubishi L200), którym dojazd w niedostępne miejsce nie będzie stanowić problemu. W dodatku dysponuje on dużą skrzynią ładunkową, którą można zabudować.

 

Rodzaj napędu

Zakup auta do firmy nie wymaga od nas tylko wyboru rodzaju nadwozia czy jego wersji wyposażenia. Następnym zagadnieniem, które należy dokładnie przeanalizować, jest jego źródło napędu. Przeważnie auta firmowe są często i intensywnie użytkowane, ich roczne przebiegi są znaczne, więc najodpowiedniejszym silnikiem wydaje się być diesel, ale nie do końca.

Wszystko zależy od tego, czy samochód będzie wykorzystywany w długich trasach czy w warunkach miejskich. Jeśli przeważają liczne, ale krótkie dystanse, to lepszym rozwiązaniem może być auto z jednostką benzynową lub ze zdobywającym coraz większą popularność napędem hybrydowym. Panuje powszechna opinia, że auto hybrydowe są bardzo drogie. Jest ona błędna. Obecnie w hybrydowy układ napędowy może zostać wyposażony mały samochód, taki jak Toyota Yaris, czy kompaktowy, np. Toyota Auris. Na rynku są dostępne hybrydy w bardzo podobnej cenie do odpowiedników z jednostkami wysokoprężnymi. W trybie miejskim hybrydy zużywają znacznie mniej paliwa, zaś ich spaliny są zdrowsze od Diesli. Oszczędności dla firmy przynosi również ich tańszy serwis i wysoka bezawaryjność, potwierdzona rankingami TUV.

 

Pewność gwarantowana

Na koniec pozostaje jeszcze jeden dylemat - wybór samochodu nowego czy używanego. Wydawałoby się, że wybór nowego samochodu to niepotrzebny wydatek, ale tylko pozornie. Pojazd używany zawsze wymaga wkładu finansowego, jest zużyty i mniej bezpieczny. W dodatku niespodziewana awaria może zakłócić funkcjonowanie firmy. Dlatego powinniśmy poważnie przemyśleć zakup samochodu nowego, który nie przysporzy nam problemów, zwłaszcza że są one oferowane w atrakcyjnych formach finansowania, więc w ogólnym rozrachunku takie rozwiązanie może być korzystniejsze i w zasięgu możliwości naszej firmy.

Podstawowym pytaniem jest, czy potrzebujemy samochodu osobowego czy dostawczego, co warunkuje charakter działalności naszej firmy.

Auto osobowe

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem