Batuty, portrety i ekslibrisy

Wokół konkursu: Od kilku tygodni w wielu miejscach katowickiej aglomeracji zagościły wystawy związane z rywalizacją młodych dyrygentów

Publikacja: 17.11.2012 10:03

Red

Rok temu Filharmonia Śląska, Fundacja Muzyczna Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga oraz Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach ogłosiły konkurs na plakat tegorocznego konkursu. Do udziału zaproszono wybitnych polskich twórców oraz wskazanych przez nich absolwentów ich pracowni.

Powstały 53 prace, połowę z nich pokazano na pokonkursowej wystawie. Wśród nich są nagrodzone i wyróżnione plakaty Józefa Howarda, Tomasza Jędrzejko, Michała Klisia, Sebastiana Kubicy i Mieczysława Wasilewskiego. Można było je zobaczyć w Katowicach, później wystawa zawitała do Chorzowa i Tychów, obecnie prezentowana jest ponownie w Katowicach w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek.

Do 2 grudnia Muzeum Śląskie w Katowicach zaprasza na wystawę „Muzyczne inspiracje". Są to fotografie Zbigniewa Sawicza, wybitnego śląskiego fotografika, który w tym roku obchodzi jubileusz 40-lecia pracy twórczej. Jednym z ulubionych jego  tematów są portrety artystów. Tym razem przedstawia uczestników i miłośników sztuki dyrygenckiej goszczących w Katowicach na edycjach konkursu. Fotografie Sawicza oddają atmosferę wydarzeń konkursowych i emocje rywalizacji. Przypominają także postać prof. Karola Stryi. A Grzegorza Fitelberga przybliża z kolei wystawa, którą można oglądać w patio Akademii Muzycznej w Katowicach.

W Muzeum Górnośląskim w Bytomiu od połowy września eksponowane są ekslibrisy związane z muzyką i dyrygentem jako reżyserem utworu muzycznego oraz ekslibrisy, których tematem jest postać Grzegorza Fitelberga. To pokłosie konkursu ogłoszonego w 2003 roku przez Filharmonię Śląską, katowicką ASP i Bibliotekę Śląską. Na wystawę składa się 39 prac autorów z Polski, Białorusi, Bułgarii, Hiszpanii i Ukrainy. Plonem innego konkursu z 2007 roku jest wystawa Starochorzowskim Domu Kultury w Chorzowie „Impresja – ekspresja" prezentująca małe formy graficzne ze zbiorów Fundacji Muzycznej Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego.

Prawdziwą gratką jest wystawa „Dirigentis Instrumentum" w Muzeum Historii Katowic. Ponad 100 batut jest własnością Moniki i Tadeusza Strugałów. Wybitny dyrygent i jego żona nabywali je podczas rozlicznych tournée. Niektóre otrzymali w darze od znanych dyrygentów, kompozytorów, muzykologów. Każda ma swą historię, czasem zdradza ją umieszczona na batucie dedykacja. Najstarsza – czarna, hebanowa batuta, zakończona częścią z kości słoniowej – pochodzi z połowy XIX wieku. Jest wśród nich także batuta sygnowana podpisem Arturo Toscaniniego. Są cacka rzeźbione, z motywami liści akantu i lauru, zdobne wizerunkami instrumentów i zwojów nut lub macicą perłową, wysadzane szlachetnymi kamieniami.

Jedną z ozdób kolekcji jest batuta Kazimierza Korda zrobiona w Nowym Jorku u rzemieślnika Horowitza. Warto zwrócić uwagę także na batutę pochodzącego z Ołomuńca mjr. Deki Karola Runda (1889–1962), dyrygenta orkiestr wojskowych i kompozytora, wykładowcy Akademii Muzycznej w Katowicach. Okupację spędził w oflagach w Dorsten i Doessel, gdzie zorganizował 40-osobową orkiestrę symfoniczną, która dała kilkadziesiąt koncertów dla jeńców. Dyrygował podczas nich właśnie tą batutą wykonaną w oflagu przez Mieczysława Łukasiewicza na własnoręcznie przez niego skonstruowanej prymitywnej tokarce. To dar prof. Leona Markiewicza przekazany Tadeuszowi Strugale podczas VII Konkursu im. Fitelberga.

—Danuta Lubina-Cipińska

Rok temu Filharmonia Śląska, Fundacja Muzyczna Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga oraz Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach ogłosiły konkurs na plakat tegorocznego konkursu. Do udziału zaproszono wybitnych polskich twórców oraz wskazanych przez nich absolwentów ich pracowni.

Powstały 53 prace, połowę z nich pokazano na pokonkursowej wystawie. Wśród nich są nagrodzone i wyróżnione plakaty Józefa Howarda, Tomasza Jędrzejko, Michała Klisia, Sebastiana Kubicy i Mieczysława Wasilewskiego. Można było je zobaczyć w Katowicach, później wystawa zawitała do Chorzowa i Tychów, obecnie prezentowana jest ponownie w Katowicach w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla