Lepsze traktowanie klienta kluczem do sukcesu

Chyba nie ma w Polsce przedsiębiorstwa, które w komunikacji z klientem nie posługiwałoby się hasłami mówiącymi o wysokich standardach dbałości o konsumenta. Mimo tak daleko posuniętych deklaracji wydaje się, że popularny slogan „Nasz klient – nasz pan”, jeszcze kilkadziesiąt lat temu znaczył więcej niż obecnie. Niestety, w naszym kraju dbałość o klienta wciąż pozostawia wiele do życzenia, a rodzimi przedsiębiorcy w tej kwestii wciąż tkwią w czasach siermiężnej PRL.

Publikacja: 20.05.2014 17:00

Lepsze traktowanie klienta kluczem do sukcesu

Foto: ROL

Dobrze, ale nie do końca

Jedno jest pewne – obsługa klienta w ostatnich latach stopniowo ulega poprawie. Dzieje się tak z różnych przyczyn: pierwszą z nich jest globalny dostęp do informacji, dzięki czemu można bez problemu „podejrzeć", jaką politykę w aspekcie obsługi klienta stosują przedstawiciele tych samych branż w innych krajach. Po drugie, ogromna liczba przedsiębiorców w naszym kraju to ludzie młodzi, z nowoczesnym, można powiedzieć „europejskim" światopoglądem. Nie powtarzają oni złych nawyków, które utrwaliły się w epoce PRL, bowiem czasów tych nawet dobrze nie pamiętają. Mimo że powielając korzystne wzorce jesteśmy bez wątpienia na dobrej drodze, to do europejskiej czołówki wciąż mamy wiele do nadrobienia. Ciekawy raport, porównujący obsługę klienta w Polsce oraz krajach Europy Zachodniej, opublikowała firma Limtel (w całości do pobrania tutaj: obsluga-klienta.pl) – jego wyniki mogą być dla wielu osób zaskakujące, zwłaszcza w kontekście tego, jakimi hasłami i obietnicami posługują się marki, z którymi codziennie mamy styczność.

 

Zachęcić i utrzymać przy sobie

Krajowi przedsiębiorcy nastawieni są przede wszystkim na sprzedaż jednorazową, która, jak wiadomo, nie buduje trwałych i długoterminowych relacji z klientem. Owszem, działania marketingowe przynoszą efekty w postaci wysokiej sprzedaży, jednak zachodzi potrzeba częstego ich powtarzania – klientów należy niejako „na nowo" przekonać o wartości marki, zainteresować nowym produktem, dotrzeć do ich świadomości. Jak przekonują specjaliści z Limtel, w długoterminowej perspektywie o wiele lepszym działaniem jest budowanie trwałych relacji z klientem, mimo że – szczególnie w początkowej fazie – koszty takiej strategii będą wyższe, a na to małe firmy rzadko kiedy mogą sobie pozwolić.

 

Kliencie, nie jesteś sam

Warto wiedzieć, że każdy przypadek złego traktowania klienta może być zgłoszony do specjalnej organizacji, która zajmuje się rozsądzaniem sporów między konsumentami a przedsiębiorstwami i pilnuje, aby relacjami na tej linii kierowały czyste intencje każdej ze stron. W naszym kraju nadrzędną rolę pełni Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z siedzibą w Warszawie.

Dobrze, ale nie do końca

Jedno jest pewne – obsługa klienta w ostatnich latach stopniowo ulega poprawie. Dzieje się tak z różnych przyczyn: pierwszą z nich jest globalny dostęp do informacji, dzięki czemu można bez problemu „podejrzeć", jaką politykę w aspekcie obsługi klienta stosują przedstawiciele tych samych branż w innych krajach. Po drugie, ogromna liczba przedsiębiorców w naszym kraju to ludzie młodzi, z nowoczesnym, można powiedzieć „europejskim" światopoglądem. Nie powtarzają oni złych nawyków, które utrwaliły się w epoce PRL, bowiem czasów tych nawet dobrze nie pamiętają. Mimo że powielając korzystne wzorce jesteśmy bez wątpienia na dobrej drodze, to do europejskiej czołówki wciąż mamy wiele do nadrobienia. Ciekawy raport, porównujący obsługę klienta w Polsce oraz krajach Europy Zachodniej, opublikowała firma Limtel (w całości do pobrania tutaj: obsluga-klienta.pl) – jego wyniki mogą być dla wielu osób zaskakujące, zwłaszcza w kontekście tego, jakimi hasłami i obietnicami posługują się marki, z którymi codziennie mamy styczność.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla