To już szósty projekt realizowany ze środków unijnych. Na obecny projekt „Rewitalizacji i digitalizacji jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie" muzeum uzyskało prawie 20 mln zł (w sumie od 2005 - 80 mln zł).

- Prace podjęliśmy teraz w najstarszych przestrzeniach pałacu, pamiętających króla Jana III Sobieskiego – informuje kierownik muzealnego działu inwestycji Maciej Bałaż.

Wspaniała Sala Uczt znajduje się na ostatniej kondygnacji głównego pałacu. Sufit i fasety zdobią tu XIX-wieczne sztukaterie. Umieszczony pośrodku plafon z malowidłem Aleksandra Kokulara z 1832 przedstawia Jutrzenkę. Wszystkie ściany dekorowane są XVIII-wiecznymi figuralnymi malowidłami w technice freskowej, wpisanymi w elementy iluzjonistycznej architektury z posągami i płaskorzeźbami. Podobnie dekorowane są również konserwowane dwie klatki schodowe prowadzące do Sali Uczt.

Zabrudzoną powierzchnię ściennych malowideł już wstępnie oczyszczono za pomocą miękkich pędzli i gąbek. W wyniku przeprowadzonych zabiegów malowidła wyraźnie rozjaśniły się, a ich kolorystyka nabrała żywszych barw.

Pokój Cichy znajduje się bezpośrednio nad Sypialnią Króla. Odbywały się w nim tajne narady, prawdopodobnie także przed kampanią wiedeńska Jana III. Ściany i sklepienie tego wnętrza pokrywają iluzjonistyczne malowidła freskowe z XVII w. i początku XVIII w. (te starsze przypisywane są Jerzemu Eleuterowi Siemiginowskiemu). Polichromie były znacznie zniszczone, więc poddawane są pracom oczyszczającym, usuwającym dawne retusze i przemalowania oraz konserwatorskim.

Gabinet o Trzech Oknach to niewielkie pomieszczenie na pierwszej kondygnacji pałacu. Powstało w czasach króla Jana III w trakcie drugiego etapu rozbudowy rezydencji, około 1683 roku.) Prowadzone w nim prace obejmują wszystkie elementy dekoracji ścian i sufitu, m.in. XVII wieczną fasetę z elementami roślinnymi, stiukowe medaliony z wyobrażeniami bóstw starożytnych w narożach, XVIII-wieczne iluzjonistyczne malowidła fundacji Elżbiety Sieniawskiej, malowidło plafonowego z wizerunkiem Flory.

Całościowej konserwacji poddano też budynek Pompowni, stylizowany na średniowieczny zameczek pawilon parkowy zbudowany w XIX w., a służący do zasilania fontann. Poza tym wyremontowane zostaną dachy nad południowym skrzydłem pałacu i budynkiem Kordegardy.

Projekt obejmuje także dostosowanie oferty muzealnej do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. stworzenie aplikacji internetowych i na smartfony , umożliwiających zwiedzanie pałacu i parku osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Przeprowadzona zostanie też digitalizacja pokoi chińskich i garderoby króla, która wzbogaci zasoby cyfrowe muzeum i pozwoli wszystkim zwiedzać je wirtualnie. Efekty prac będą w pełni widoczne po wakacjach.

Autopromocja
Historia Uważam Rze

Odkrywaj karty historii i pogłębiaj swoją wiedzę od starożytności po nowoczesność

ZAMÓW