Kołobrzeg chce być lepszy niż Sopot

Miasto przeprowadzi unikatowe badania – na terenie konkurencji sprawdzi, dlaczego turyści wybrali inne kurorty

Aktualizacja: 18.03.2010 03:20 Publikacja: 18.03.2010 00:51

Dochody Kołobrzegu w dużej mierze zależą od turystów. W ubiegłym roku było ich 400 tysięcy

Dochody Kołobrzegu w dużej mierze zależą od turystów. W ubiegłym roku było ich 400 tysięcy

Foto: KFP

Kołobrzeg chce stworzyć ranking nadmorskich miast wypoczynkowych. Wybrał nietypowy sposób – przeprowadzi badania nie tylko u siebie, lecz także w Sopocie, Międzyzdrojach i Świnoujściu. – Właśnie te miasta, a nie pobliską, ale kilkakrotnie mniejszą Łebę, uznajemy za największą konkurencję – mówi Marta Ostapiec, p.o. dyrektora Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Kołobrzegu. – Dotrzemy do wczasowiczów w tych kurortach, ale nie zdradzę, w jaki sposób. I sprawdzimy, co może ich nakłonić do odwiedzenia Kołobrzegu.

Turyści w ankietach odpowiedzą m.in., czym się kierują, wybierając miejsce wypoczynku. Czy ważniejsze są dla nich plaże, hotele, puby, architektura, a może zdecydowały potrzeby zdrowotne. Wszak uzdrowisko nad Parsętą reklamuje się jako „klimatyczny Kołobrzeg” i „strefa jodu”.

– Chcemy sprawdzić, czy do Międzyzdrojów i Świnoujścia przybywają podobni klienci jak do nas. Sopot zabiera większość osób z Warszawy, bo do Trójmiasta jest blisko, do nas zaś jedzie się pociągiem 10 godzin, a samochodem w zależności od pory dnia 6 – 8 godzin – dodaje Marta Ostapiec.

[srodtytul]Nie ma festiwalu, jest jod[/srodtytul]

Badania mają się rozpocząć na początku sezonu letniego i potrwają rok.

Ich wyniki mogą być bardzo ważne dla miasta, bo dochody 45-tysięcznego Kołobrzegu w dużej mierze zależą od liczby wczasowiczów. A tych w ubiegłym roku było 400 tys.

Czy takie badania pozwolą mu przegonić konkurencję? – Jeśli przeprowadzi je szybciej niż inne miasta, będzie miał przewagę informacyjną i punkt startu do konkretnych działań – zauważa dr Magdalena Florek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalistka od marketingu terytorialnego.

Jej zdaniem teraz Kołobrzeg sprawia wrażenie miasta bardziej nastawionego na gości z Niemiec i Skandynawii niż krajowych. – To właśnie dla nich przygotowana jest oferta salonów kosmetycznych i odnowy – uważa Magdalena Florek. I dodaje: – Miasto nie budzi już jednoznacznych skojarzeń, jakim kiedyś był festiwal piosenki żołnierskiej.

[srodtytul]Kwiaciarki sprzedają po angielsku[/srodtytul]

Kołobrzeg pomysł na przeprowadzenie ankiet podpatrzył w kojarzącym się z piernikami i Kopernikiem Toruniu. Od 2005 r. trwa tam „Monitoring ruchu turystycznego”. Jednak jest prowadzony inaczej – tylko na miejscu. Turyści wypełniają ok. 2 tys. ankiet rocznie.

– Cudzoziemcy skarżyli się, że nie mogą się porozumieć, więc kwiaciarki, recepcjonistki, kasjerzy PKP, strażnicy miejscy uczą się angielskiego, a tablice na zabytkach i kierunkowskazy prowadzące do nich są w trzech językach: polskim, angielskim i niemieckim – opowiada Bogusława Sypniewska z Ośrodka Informacji Turystycznej.

Wprowadzono też inne przyjazne turystom rozwiązania, np. za parkowanie można płacić esemesami lub specjalnymi żetonami, które hotele i restauracje rozdają gościom.

– W ankietach skarżono się także na opłaty za bagaże w komunikacji miejskiej. To był decydujący argument dla rady miasta, która postanowiła znieść ten obowiązek – dodaje Agnieszka Pietrzak, rzeczniczka prezydenta Torunia.

Zmieniającym się miastem zachwycona jest Alicja Lubowicka, studentka archeologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. – Choć jest duży nacisk na remontowanie średniowiecznych budynków, to jednak powstało multimedialne Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki czasu” – cieszy się. Ale wskazuje też, co jeszcze należy zmienić: – Problemem jest zatrzymanie turystów na dłużej, bo Toruń kojarzy się z miejscem na jednodniowy wypad. Dlatego trzeba wyremontować szkaradny dworzec kolejowy, zabytkowe kamienice z przełomu XIX i XX w. na Bydgoskim Przedmieściu i uratować popadający w ruinę Zamek Dybowski.

[srodtytul]Do Krakowa wracają[/srodtytul]

Jedno z miast najchętniej odwiedzanych – Kraków – badania ruchu turystycznego prowadzi już od 1999 r. Co roku, od wiosny do jesieni, przyjezdni wypełniają około 3 tys. ankiet. Średnio ok. 90 proc. chce tu wrócić. Miasto stara się o nich dbać. – W gąszczu ulic pojawiły się kierunkowskazy dla pieszych, przybywa punktów Sieci Informacji Miejskiej, a w sąsiedztwie centrum powstała sieć przystanków turystycznych dla autobusów – wymienia Michał Jakubczyk z Urzędu Miasta Krakowa. 

– Kraków jest jednym z najbardziej rozpoznawanych miast w Europie. Japończycy są pod wrażeniem zabytków, a Brytyjczycy szukają rozrywki – uważa Artur Gnat, prezes firmy Max von Jastrov zajmującej się m.in. markami regionów. Jednak jego zdaniem ogólna ocena mogłaby być wyższa: – Miasto wciąż sprawia wrażenie brudnego i zakurzonego. Brakuje czytelnego, wręcz łopatologicznego oznakowania, z jakim można się spotkać w większości niemieckich miast, gdzie strzałki znajdują się nawet na chodnikach.

Potwierdza to raport firmy PricewaterhouseCoopers, która stwierdziła, że Kraków ma znakomity wizerunek, wielki potencjał kulturalny, ale „dobry klejnot wymaga lepszej oprawy”.

Kołobrzeg chce stworzyć ranking nadmorskich miast wypoczynkowych. Wybrał nietypowy sposób – przeprowadzi badania nie tylko u siebie, lecz także w Sopocie, Międzyzdrojach i Świnoujściu. – Właśnie te miasta, a nie pobliską, ale kilkakrotnie mniejszą Łebę, uznajemy za największą konkurencję – mówi Marta Ostapiec, p.o. dyrektora Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Kołobrzegu. – Dotrzemy do wczasowiczów w tych kurortach, ale nie zdradzę, w jaki sposób. I sprawdzimy, co może ich nakłonić do odwiedzenia Kołobrzegu.

Pozostało 89% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo