Reklama

Wulgaryzmy w reklamie są zakazane

Wykorzystanie w reklamie wizerunku nagiego kobiecego ciała do promowania napoju energetycznego dyskryminuje kobiety.

Aktualizacja: 02.01.2016 14:29 Publikacja: 02.01.2016 12:27

Wulgaryzmy w reklamie są zakazane

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy rozpatrując skargę konsumenta, wniesionej przeciwko reklamie internetowej firmy 8k GROUP (uchwała nr ZO 146/15).

Przedmiotem skargi był spot napoju energetycznego prezentowany na kanale YouTube.

- Reklama w wulgarny sposób poniża i uprzedmiotawia kobiety. Przy użyciu takich epitetów jak „dupeczki" czy „przelatuję" są one w niej przedstawione wyłącznie jako obiekty seksualne - podniósł w skardze konsument.

W jego ocenie o niezgodności spotu z Kodeksem etyki reklamy świadczą także użyte - choć częściowo zakryte - zdjęcia z filmów pornograficznych. Ponadto poprzez użyte wulgaryzmy spot narusza ustawę o języku polskim.

- Nawet gdyby teoretycznie reklama docierała do dorosłych, to tak skrajna wulgaryzacja języka oraz wizerunku kobiet nie jest dopuszczalna nawet w przekazie skierowanym do dorosłych - podkreślił konsument w przedmiotowej skardze (sygn. skargi: K/133/15).

Reklama
Reklama

To tylko żart

Arbiter-referent, który wniósł o uznanie spotu za sprzeczny z kodeksem. Przypomniał, iż reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących płeć.

W trakcie posiedzenia skarżona firma poinformowała, że przekaz był formą żartu internetowego, a odzew w postaci 1500 e-maili otrzymanych po emisji przekazu przerósł oczekiwania.

Żart nie wszystko usprawiedliwia

Niemniej jednak zespół orzekający dopatrzył się w skarżonej reklamie naruszenia norm kodeksu zarzucanych przez konsumenta.

Jego zdaniem prezentowany spot - zawierający wulgaryzmy - nie był prowadzony w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

- Przedmiotowa reklama utrwala negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet - stwierdził skład orzekający w uchwale podjętej 2 grudnia 2015 roku.

Dodał przy tym, że wykorzystanie wizerunku nagiego kobiecego ciała do reklamowania napoju energetycznego dyskryminuje kobiety.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama