Rezygnacja z zakupu aparatu fotograficznego
Konsument zamieszkały w Rumunii, aby upamiętnić wakacyjne chwile zamówił aparat fotograficzny w sklepie internetowym polskiego sprzedawcy. Po obejrzeniu otrzymanego towaru, postanowił odstąpić od umowy. Aparat został odesłany, ale przedsiębiorca nigdy nie zwrócił konsumentowi wpłaconych pieniędzy. Pomimo wielu maili konsumenta, przedsiębiorca nie reagował...
Pamiętaj: Konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej przez Internet w ciągu 14 dni bez podawania jakichkolwiek powodów. Odstąpienie od umowy jest jednostronnym oświadczeniem woli, tym samym nie jest uzależnione od zgody przedsiębiorcy.
Po interwencji ECK Polska, sprzedawca zbadał sprawę. Okazało się, że pieniądze nie zostały wysłane ostatecznie do konsumenta na skutek błędu w programie sprzedawcy. Dzięki interwencji ECK, konsument ostatecznie otrzymał zwrot w wysokości 370 euro.
Gdzie mój samolot?
Austriacki konsument leciał polskimi liniami lotniczymi z Warszawy do Wiednia. Jego lot został jednak odwołany, a on sam zmuszony był do znalezienia miejsca noclegowego, zakupu posiłków oraz nowego biletu do Austrii. Przewoźnik odmówił mu wypłaty odszkodowania w wysokości 618 euro. Konsument poniósł koszt noclegu, posiłku, zakupu nowego biletu, dodatkowo ubiegał się o odszkodowanie wysokości 250 EUR. Po poinformowaniu przewoźnika o planach zgłoszenia sprawy do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, przewoźnik dokonał zwrotu na kwotę 368 EUR (nie uwzględniając roszczeń dotyczących odszkodowania)...
Pamiętaj: W przypadku odwołania lotu, przewoźnik powinien zaproponować pasażerom lot zastępczy, posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych. Jeżeli następuje konieczność dłuższego oczekiwania, konsumenci są uprawnieni do noclegu oraz przejazdu z lotniska do hotelu i z powrotem. Ponadto pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie od 250 EUR-600 EUR, wysokość uzależniona jest od długości lotu. Jeżeli przewoźnik nie zapewnia opieki w czasie oczekiwania, koniecznie zachowaj rachunki/faktury.
Jako, że żadna nadzwyczajna okoliczność nie nastąpiła i przewoźnik się do tego przyznał, dzięki interwencji ECK Polska, konsument uzyskał 250 euro odszkodowania.