Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez reklamy spółek: Aster, Vobis i PTC (operator Ery). Tak uznała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po przeprowadzeniu postępowań dotyczących naruszania zbiorowych interesów konsumentów przez te firmy.
– [b]Prezes UOKiK stale monitoruje treść kampanii reklamowych, które promują nowe usługi[/b] – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. – „Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł”. W ten sposób operator Ery zachęcał konsumentów do skorzystania z nowej usługi. Słabsi uczestnicy rynku mogli nabrać przekonania, że będą korzystać z Internetu w sposób nielimitowany po bardzo niskiej cenie – dodaje rzecznik.
Spółka nie zaznaczała, że regulamin przewidywał miesięczny limit transmisji danych (do 50 MB w każdym cyklu rozliczeniowym), a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe. Kara dla PTC wyniosła 8,7 mln zł. Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły też kampanie spółki Aster promujące usługi telefoniczne, telewizji analogowej oraz Internetu. Reklamy spółki wprowadzały w błąd co do rzeczywistego okresu obowiązywania oferty. Kara wyniosła 390 tys. zł
Vobis reklamował mobilny Internet z dostępnym komputerem za 1 zł. W rzeczywistości to modem kosztował 1 zł, i to tylko wtedy, gdy klient kupił komputer w sklepie Vobis po cenie rynkowej. Spółka zapłaci 177 tys. zł kary.
Firmy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie stosują już zakwestionowanych reklam.