Reklama

Reklama porównawcza leków będzie zakazana

W jednej reklamie będzie można przedstawić tylko jeden lek. Zniknie więc reklama porównawcza. Musi też być więcej ostrzeżeń dla pacjentów

Publikacja: 01.10.2008 08:04

Reklama porównawcza leków będzie zakazana

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych. Ministerstwo Zdrowia zakończyło jego konsultowanie. Kilka zapisów budzi kontrowersje.

Zgodnie z planowanym § 3 ust. 2 jedna reklama może prezentować tylko jeden produkt leczniczy.

– Oznacza to, że nie będzie można reklamować kilku produktów naraz. Zniknie też reklama porównawcza leków – mówi Agnieszka Deeg-Dąbrowska, radca prawny i partner w kancelarii CMS Cameron McKenna. Nie oznacza to, że mogą zniknąć gazetki reklamowe, które stosuje coraz więcej aptek. – Tam każdy artykuł czy ogłoszenie reklamowe powinny być traktowane jako oddzielna reklama – tłumaczy.

Ponadto reklamy leków będą musiały zawierać wiele informacji w brzmieniu identycznym jak w charakterystyce produktu leczniczego, czyli dokumencie przedstawianym podczas rejestracji leku.

Zdaniem ekspertów to absurd. – Przepisywanie prawie całej charakterystyki może zabić reklamę leków, zwłaszcza tę kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept i prowadzenia obrotu lekami – podkreśla Ewa Rutkowska, adwokat w kancelarii Lovells. Jej zdaniem reklamy leków stałyby się wtedy publikowaniem charakterystyk.

Reklama
Reklama

– Rozumiem intencję takiego rozwiązania, bo główny inspektor farmaceutyczny zmuszony był nierzadko do wycofywania reklam rozmijających się treścią z charakterystyką produktu leczniczego, ale sposób zapobiegania takim przypadkom nie jest dobry – dodaje Rutkowska.

Wątpliwości budzi też nowy wymóg, aby przedstawiciele firm farmaceutycznych mogli odwiedzać lekarzy po ich godzinach pracy i za zgodą kierownika placówki

. Biorąc pod uwagę obecny styl pracy wielu lekarzy (w kilku różnych miejscach w zróżnicowanych godzinach), mogłoby to ograniczyć tę formę marketingu. – Ponadto jest to zmuszanie lekarzy do zostawania po pracy – argumentuje Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Trzeba też będzie prowadzić ewidencję wydanych bezpłatnie próbek leków podpisywaną przez lekarza, który je otrzyma.

Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych. Ministerstwo Zdrowia zakończyło jego konsultowanie. Kilka zapisów budzi kontrowersje.

Zgodnie z planowanym § 3 ust. 2 jedna reklama może prezentować tylko jeden produkt leczniczy.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
Szef opublikował zdjęcie „chorej” pracownicy na weselu. Ekspert: „Nie zastanowił się”
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Sądy i trybunały
Piotr Prusinowski: W Sądzie Najwyższym pozostaje tylko zgasić światło
Sądy i trybunały
Minister Waldemar Żurek nie posłuchał kolegiów. Są kolejne dymisje w sądach
Reklama
Reklama