Reklama
Rozwiń
Reklama

Reklama porównawcza leków będzie zakazana

W jednej reklamie będzie można przedstawić tylko jeden lek. Zniknie więc reklama porównawcza. Musi też być więcej ostrzeżeń dla pacjentów

Publikacja: 01.10.2008 08:04

Reklama porównawcza leków będzie zakazana

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych. Ministerstwo Zdrowia zakończyło jego konsultowanie. Kilka zapisów budzi kontrowersje.

Zgodnie z planowanym § 3 ust. 2 jedna reklama może prezentować tylko jeden produkt leczniczy.

– Oznacza to, że nie będzie można reklamować kilku produktów naraz. Zniknie też reklama porównawcza leków – mówi Agnieszka Deeg-Dąbrowska, radca prawny i partner w kancelarii CMS Cameron McKenna. Nie oznacza to, że mogą zniknąć gazetki reklamowe, które stosuje coraz więcej aptek. – Tam każdy artykuł czy ogłoszenie reklamowe powinny być traktowane jako oddzielna reklama – tłumaczy.

Ponadto reklamy leków będą musiały zawierać wiele informacji w brzmieniu identycznym jak w charakterystyce produktu leczniczego, czyli dokumencie przedstawianym podczas rejestracji leku.

Zdaniem ekspertów to absurd. – Przepisywanie prawie całej charakterystyki może zabić reklamę leków, zwłaszcza tę kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept i prowadzenia obrotu lekami – podkreśla Ewa Rutkowska, adwokat w kancelarii Lovells. Jej zdaniem reklamy leków stałyby się wtedy publikowaniem charakterystyk.

Reklama
Reklama

– Rozumiem intencję takiego rozwiązania, bo główny inspektor farmaceutyczny zmuszony był nierzadko do wycofywania reklam rozmijających się treścią z charakterystyką produktu leczniczego, ale sposób zapobiegania takim przypadkom nie jest dobry – dodaje Rutkowska.

Wątpliwości budzi też nowy wymóg, aby przedstawiciele firm farmaceutycznych mogli odwiedzać lekarzy po ich godzinach pracy i za zgodą kierownika placówki

. Biorąc pod uwagę obecny styl pracy wielu lekarzy (w kilku różnych miejscach w zróżnicowanych godzinach), mogłoby to ograniczyć tę formę marketingu. – Ponadto jest to zmuszanie lekarzy do zostawania po pracy – argumentuje Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Trzeba też będzie prowadzić ewidencję wydanych bezpłatnie próbek leków podpisywaną przez lekarza, który je otrzyma.

Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych. Ministerstwo Zdrowia zakończyło jego konsultowanie. Kilka zapisów budzi kontrowersje.

Zgodnie z planowanym § 3 ust. 2 jedna reklama może prezentować tylko jeden produkt leczniczy.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama