Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych. Ministerstwo Zdrowia zakończyło jego konsultowanie. Kilka zapisów budzi kontrowersje.
Zgodnie z planowanym § 3 ust. 2 jedna reklama może prezentować tylko jeden produkt leczniczy.
– Oznacza to, że nie będzie można reklamować kilku produktów naraz. Zniknie też reklama porównawcza leków – mówi Agnieszka Deeg-Dąbrowska, radca prawny i partner w kancelarii CMS Cameron McKenna. Nie oznacza to, że mogą zniknąć gazetki reklamowe, które stosuje coraz więcej aptek. – Tam każdy artykuł czy ogłoszenie reklamowe powinny być traktowane jako oddzielna reklama – tłumaczy.
Ponadto reklamy leków będą musiały zawierać wiele informacji w brzmieniu identycznym jak w charakterystyce produktu leczniczego, czyli dokumencie przedstawianym podczas rejestracji leku.
Zdaniem ekspertów to absurd. – Przepisywanie prawie całej charakterystyki może zabić reklamę leków, zwłaszcza tę kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept i prowadzenia obrotu lekami – podkreśla Ewa Rutkowska, adwokat w kancelarii Lovells. Jej zdaniem reklamy leków stałyby się wtedy publikowaniem charakterystyk.