Walentynki - kolejne święto handlu

Wyrosło nam trzecie po Wigilii i Wielkanocy święto handlu. Zakochanych wodzą na pokuszenie producenci słodyczy, alkoholi i restauratorzy.

Aktualizacja: 13.02.2018 05:46 Publikacja: 12.02.2018 20:00

Walentynki - kolejne święto handlu

Czy się to komuś podoba czy nie, walentynki są kolejnym po Halloween amerykańskim świętem, które zyskuje także u nas na popularności. Z badania TNS Kantar przeprowadzonego na zlecenie Allegro wynika, że prezent z tej okazji chce kupić już 83 proc. badanych. Nielsen z kolei obliczył, że na walentynki przypada 8 proc. rocznej sprzedaży czekolady, to trzeci wynik w roku.

Pomysł na martwy sezon

– Jeszcze 20 lat temu tylko 42 proc. z nas obchodziło walentynki. Najchętniej świętują ten dzień osoby młodsze, w wieku 18–39 lat, oraz te z miast do 100 tys. mieszkańców – mówi Agata Stachowiak z biura prasowego Allegro.

To kolejne święto wypromowane przez branżę handlową. Wypada w martwym okresie, gdy już kończą się zimowe wyprzedaże, a z uwagi na pogodę jeszcze za wcześnie na rozwijanie oferty wiosennej. Dlatego jest wręcz prezentem dla sklepów.

Choć większość Polaków planujących zakup prezentu z tej okazji przeznacza na ten cel do 100 zł, to sklepy bardzo cieszą się na taką okazję. – Sezon walentynkowy to jeden z ważniejszych momentów, jeśli chodzi o zakup produktów takich jak bombonierki czy kwiaty. W tygodniu, w którym wypadają walentynki, sprzedajemy średnio dwukrotnie więcej kwiatów w porównaniu ze „statystycznym" tygodniem w ciągu roku – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco. Okolicznościowe oferty, zwłaszcza słodyczy czy kwiatów, przygotowały dla swoich klientów także sieci Lidl czy Biedronka.

Prezent z sieci

Z badania TNS wynika, że najpopularniejsze prezenty to słodycze, kwiaty czy bilety na koncert lub do kina. W czołówce są też erotyczne gadżety, bielizna czy biżuteria. – Najmłodsi częściej planują wręczyć najbliższej osobie czekoladki oraz kwiaty. Ta grupa wiekowa chętniej decyduje się również na prezenty z kategorii erotyka – mówi Agata Stachowiak. – Trzydziestolatkowie częściej zamierzają dać na walentynki biżuterię. Mieszkańcy wsi oraz najmniejszych miast częściej uznają, że dobrym podarunkiem będzie bielizna – dodaje.

Już 37 proc. upominków kupowane jest w sieci, co potwierdza Allegro, największy gracz na rynku e-commerce. Przed walentynkami każdego dnia sprzedaje się średnio 3 tys. zapachów. Sprzedaż biżuterii rośnie o 20 proc., do 4,8 tys. sztuk dziennie. Polacy kupują zarówno złotą, jak i srebrną biżuterię, stąd średnia cena pierścionka to 117 zł, a kolczyków – 30 zł.

Serce do pieniędzy

– Od lat już przygotowujemy z tej okazji specjalną ofertę – najpopularniejszy jest motyw serca, choć młodzież lubi też np. znaki nieskończoności, kluczyki, kłódki itp. – mówi Helena Palej, rzecznik jubilerskiej spóki Apart. – Największym zainteresowaniem cieszą się zawieszki i bransoletki, w tym roku pojawiła się nowość – zegarki marki AM:PM z kolekcji Club z miłosnymi motywami – dodaje. Jak wyjaśnia, nastolatki lubią kupić sobie nawzajem drobiazg ze srebra czy złota, ale rośnie sprzedaż tego typu walentynkowej biżuterii z diamentami. – Coraz częściej dojrzalsi klienci są zainspirowani tą okazją i chętnie kupują w tym okresie biżuterię. Po prostu walentynki to okazja, by obdarować bliskich – mówi.

– Biżuteria to zawsze trafiony walentynkowy prezent, co roku obserwujemy zwiększone zainteresowanie jej zakupem – mówi Anna Wilk, założycielka marki jubilerskiej Dall'Acqua. – Na liście bestsellerów znajdują się złote i srebrne naszyjniki czy bransolety z motywem serca. Popularnością cieszy się też biżuteria personalizowana, która pozwala na wygrawerowanie krótkiej dedykacji – dodaje.

Badanie Mastercard Love Index pokazuje, że od 2015 r. wartość wydatków Europejczyków na wspólnie spędzone chwile z okazji Walentynek wzrosła o 19 proc. Najpopularniejsza jest kolacja w restauracji, tam dokonywane jest tego dnia 65 proc. transakcji. Ich łączna wartość sięga 29 proc. walentynkowych wydatków.

Następny szczyt na Dzień Matki

Jeśli czekolady, to koniecznie z motywem serca. Fakt, że opłaca się wypuszczać specjalne produkty, podkreśla znaczenie walentynek dla producentów słodyczy. Ale nie tylko – o specjalną walentynkową edycję... dżemów pokusił się nawet Łowicz. Jeśli ktoś nie znajdzie dżemu w sklepie, specjalną etykietę może pobrać ze strony producenta.

Nielsen obliczył, że wartość sprzedaży pralinek sięga w lutym 127,5 mln zł, a czekolad – 135,8 mln. To odpowiednio 7 oraz 8 proc. rocznej sprzedaży. Boże Narodzenie generuje jedną trzecią rocznej sprzedaży tych słodyczy, a Wielkanoc – kolejne 18 proc. – Oferty specjalne to jednak nie tylko efekty sprzedażowe, ale także kwestie wizerunkowe – wzrost rozpoznawalności czy modelowanie postrzegania marki – mówi Magdalena Kołodziejska, rzecznik Lotte Wedel. W lutym rośnie sprzedaż czekolad premium. Jeśli klienci decydują się już na taki prezent, to sięgają na wyższe półki cenowe.

Dla branży alkoholi wzrost sprzedaży jest oczywisty. – Tego dnia konsumenci nie są skłonni do oszczędności i wybierają produkty, których cena zdecydowanie przekracza średnią. Są to głównie wina czerwone – w dalszym ciągu najpopularniejsze w naszym kraju, a ich kolor dodatkowo wpasowuje się w stylistykę święta. Spodziewamy się też wzrostu sprzedaży win musujących z wyższej półki – mówi Magdalena Zielińska, prezes Polskiej Rady Winiarstwa. – Producenci win przekonali się, że romantyczne gesty są po prostu bezcenne – dodaje Maciej Malewicz z zarządu Jantoń, którego firma przygotowała specjalną promocję win słodkich i półsłodkich, przewidując coroczny trend.

Jakie jeszcze święto oprócz Bożego Narodzenia i Wielkanocy winduje handel w Polsce?

Podyskutuj z nami na: facebook.com/ dziennikrzeczpospolita

Opinie

Dorota Cacek, wiceprezes Sfinks Polska

W Polsce walentynki to okazja, która co roku przyciąga zwiększoną liczbę klientów do restauracji. Branża gastronomiczna niewątpliwie korzysta na tym święcie. W wielu naszych restauracjach tego dnia, po południu i wieczorem, trudno o wolne miejsce, a część osób rezerwuje stolik z wyprzedzeniem. Dotyczy to zarówno lokalizacji przy ulicach handlowych, w centrach miast, jak i w centrach handlowych. Obserwując wyniki naszych restauracji, widzimy, że ten trend nasila się co roku, co jest dla nas bardzo dobrą wiadomością. Wykorzystujemy też popularność tego święta, by promować nasze sieci wśród klientów i zachęcać do odwiedzania naszych lokali także przy innych okazjach.

Mirosław Pawlina, prezes zarządu, M&P Alkohole i wina świata

Branża alkoholowa zdecydowanie zauważa walentynki. Jeżeli ktoś świętuje albo w mieście, albo w domu, przy kolacji, to nieodłącznym wsparciem dla gastronomii jest branża alkoholowa, zwłaszcza winiarska, ale także alkohole mocne lepiej się sprzedają. Ten handel rozwija się w symbiozie. Alkohol jest też wręczany na prezent. Obsługujemy kwiaciarnie, które wysyłają kwiaty do odbiorców, a przy okazji do bukietów dołączają butelki. Zauważamy wzrost sprzedaży w każdym segmencie, najbardziej rośnie sprzedaż wina, w restauracjach, zwłaszcza białego wytrawnego. Sprzedaż zaczyna rosnąć w weekend przed walentynkami i trwa do następnego weekendu.

Bartosz Sala, prezes Pizzaportal.pl

Walentynki już na dobre zagościły w naszych kalendarzach i z roku na rok świętowane są coraz huczniej. Okolicznościowe dekoracje i upominki znaleźć można już nie tylko w sklepach czy galeriach handlowych. Od kilku lat niektóre restauracje w swoich lokalach 14 lutego serwują nawet specjalne walentynkowe menu. Tego dnia widzimy też wyraźny wzrost zamówień jedzenia online. W ostatnich latach 14 lutego było nawet 40 proc. więcej zamówień niż w standardowy dzień. Polacy w walentynki najczęściej zamawiają swoje ulubione danie w dowozie – pizzę. Jednak w ubiegłym roku zauważyliśmy też zwiększone zainteresowanie kuchnią, która uchodzi za bardziej wyszukaną – sushi i potrawami tajskimi.

Czy się to komuś podoba czy nie, walentynki są kolejnym po Halloween amerykańskim świętem, które zyskuje także u nas na popularności. Z badania TNS Kantar przeprowadzonego na zlecenie Allegro wynika, że prezent z tej okazji chce kupić już 83 proc. badanych. Nielsen z kolei obliczył, że na walentynki przypada 8 proc. rocznej sprzedaży czekolady, to trzeci wynik w roku.

Pomysł na martwy sezon

Pozostało 95% artykułu
Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?