Czy polskie firmy będą budować polskie drogi

Nic nie wskazuje na to, by polskie firmy, zwłaszcza te mniejsze, w większym stopniu skorzystały na nowym programie budowy dróg. Choć rząd składa wiele deklaracji, na razie to tylko słowa. A pieniędzy ubywa.

Publikacja: 03.05.2016 21:00

Czy polskie firmy będą budować polskie drogi

Foto: Rzeczpospolita

Obecnie w Polsce budujemy 1386 km autostrad, dróg szybkiego ruchu i obwodnic miast. Ile z tych kontraktów zdobyły firmy lub konsorcja stworzone przez nasze rodzime przedsiębiorstwa lub też takie, w których grają one równorzędną rolę z zagranicznym partnerem? Prawda jest brutalna – dokładnie 220,1 km, niewiele ponad 15 proc. całkowitej długości tras będących obecnie w realizacji. Na ponad 1100 pozostałych kilometrów pełnią one co najwyżej rolę podwykonawców, bo kontrakty są w rękach dużych graczy, przedsiębiorstw z mniejszym lub większym udziałem kapitału zagranicznego, od lat rozdających karty na rynku. Te proporcje wyglądały podobnie podczas realizacji programu, opartego na finansowaniu unijnym z budżetu 2007–2013.

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Gospodarka
Niskie podatki, tanie kredyty i więcej mieszkań. Kandydaci na prezydenta obiecują
Gospodarka
Co proponują kandydaci na prezydenta dla gospodarki i na czyj koszt? Szybki przegląd
Materiał Promocyjny
Polska gospodarka na turboobrotach: PARP rozdysponuje miliardy na rozwój firm
Gospodarka
Unia uderza w tankowce i sojuszników Rosji. 200 jednostek na czarnej liście
Gospodarka
FOR: Na stosunek do prywatyzacji duży wpływ ma to, jak o niej mówimy