Pandemia, wojna, zawirowania makroekonomiczne – to tylko część wyzwań, z jakimi w ostatnich latach muszą sobie radzić spółki. W tak trudnych czasach większe znaczenie zyskuje dobra komunikacja z rynkiem. Redakcja „Parkietu” co roku sprawdza, jak pod tym względem wypadają firmy wchodzące w skład indeksu WIG30. Oceniamy je w dwóch częściach badania: poprzez głosy indywidualnych inwestorów oddawane na naszym portalu oraz przez ankietę rozsyłaną do instytucji finansowych.
Głosy instytucji...
Zarządzający i analitycy średnio ocenili IR spółek na 4,1 pkt w szkolnej skali od 1 do 6. Tak samo jak rok temu. Wtedy ranking wygrało LPP, a za nim były Bank Millennium, Asseco Poland i Kruk. W tegorocznej edycji Kruk awansował na pierwszą pozycję. Z kolei od razu na miejsce drugie wskoczyło XTB (rok temu nie było go jeszcze wśród ocenianych spółek). Nową firmą w tym zestawieniu jest też Benefit System, który również dostał świetne oceny i znalazł się na podium.
– Komunikację opieramy na takich fundamentach jak transparentność, spójność, rzetelność, szybkość oraz otwartość na dialog z interesariuszami – mówi Tomasz Kałuziak, szef działu relacji inwestorskich w Kruku.
Wtóruje mu Paweł Szejko, członek zarządu XTB: – Nie ma jednej recepty na dobre relacje z inwestorami. Zdecydowanie najważniejsza jest wiarygodność oraz przejrzystość – mówi.
Walka o miejsca była zacięta. Kilka firm uzyskało taką samą liczbę punktów. W pierwszej dziesiątce spółek, które według instytucji mają najlepszy IR, znalazły się też: Orange Polska (czwarte miejsce), Kęty (piąte), PZU (szóste), Budimex (siódme), Bank Millennium (też siódme), Pekao, mBank i Asseco Poland (wszystkie trzy na ósmym miejscu), CD Projekt (dziewiąte) oraz CCC (dziesiąte).