Reklama

Schabowy przegrywa z pizzą i burgerami. Jest nowy numer 1

Polacy w zamówieniach z dostawą wybierają najczęściej dania międzynarodowe. Już nie włoskie z pizzą na czele, które spadły na drugą pozycję. Nowym liderem jest kuchnia amerykańska, czyli burgery i nuggetsy.

Publikacja: 30.11.2022 16:54

Schabowy przegrywa z pizzą i burgerami. Jest nowy numer 1

Foto: Adobe Stock

Popularne są też dania polskie, zwłaszcza schabowy, rosół i pierogi, ale najszybciej na popularności zyskują kuchnie arabska czy indyjska – wynika z raportu Food Trendy serwisu Pyszne.pl, lidera rynku dostaw, współpracującego z 13 tys. lokali.

Realia się zmieniają, ceny ostro rosną. We wrześniu 2021 r. średnia cena pizzy to 33 zł, w 2022 roku już 39 zł, co oznacza 18 proc. wzrost. Odpowiedzią na rosnące ceny mięsa są też dania wegetariańskie i wegańskie, które zyskują na popularności. W 2022 r. było to już 17 proc. zamówień na Pyszne.pl.

Jak pokazuje badanie agencji badawczej Insight Lab na potrzeby raportu oszczędzamy też na inne sposoby. 31 proc. coraz częściej wybiera wyłącznie danie główne, a dodatki przygotowuje samodzielnie. 59 proc. Polaków przeglądając oferty restauracji, poszukuje jak najtańszych opcji.

Na rynku widać jednak również oznaki kryzysu. - W wyniku wysokiej inflacji oraz dynamicznie rosnących cen energii i wynagrodzeń, koszty prowadzenia biznesu w Polsce znacznie wzrosły. Czynniki te szczególnie odczuła branża gastronomiczna, której kondycja została wyraźnie nadwyrężona przez pandemiczne obostrzenia. Gdy restauratorzy nauczyli się funkcjonować w nowej rzeczywistości, pojawiły się kolejne wyzwania – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.

Niemniej ogólnie sytuacja sektora jest coraz gorsza. - Mamy drugą falę popandemicznego kryzysu w branży. dla Polaków gastronomia to towar luksusowy, jak jest konieczność wyboru czy iść do restauracji to jest ona ostatnia na liście priorytetów. Najpierw trzeba opłacić media, zrobić zakupy i jak coś zostanie to ewentualnie dopiero restauracja – mówi Jacek Czauderna, prezes Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej. - Widać to na rynku, nie można wyrównać cen w menu proporcjonalnie do inflacji, bo klienci tego nie zaakceptują. Wiele firm odwołuje imprezy albo robi je z okrojonym menu. Do tego ceny prądy - pakiet osłonowy obejmuje zużycie liczone do najniższych poziomów z czasów pandemii, gdy były ograniczenia w pracy restauracji. Teraz realia mamy zupełnie inne – dodaje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rewolucja w kuchni. Co teraz kupują i jedzą w domach Polacy
Gastronomia
Starbucks w USA traci klientów. Sprzedaż rośnie na świecie mimo drogiej kawy
Gastronomia
Firmy cateringowe tak chcą walczyć z marnowaniem żywności
Gastronomia
Starbucks zmienia zasady pracy hybrydowej. Prezes usiłuje zreorganizować firmę
Gastronomia
Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie
Gastronomia
Starbucks walczy o chińskich klientów. Ceny mają być „bardziej przystępne”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama